Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37444
Title: Formación en competencias digitales: diagnóstico a docentes de bachillerato básica superior en Instituciones Educativas del Ecuador
Authors: Herrera Solórzano, Mónica Cleotilde
Cedeño Londoño, Grace Daniela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Cedeño Londoño, G. D. Herrera Solórzano, M. C. (2023) Formación en competencias digitales: diagnóstico a docentes de bachillerato básica superior en Instituciones Educativas del Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37444
Abstract: Abstract:The present work, Training in digital competences: diagnosis for teachers of baccalaureate / upper basic in Educational Institutions of Ecuador, has as objective diagnose the level of digital skills of teachers, based on the Common framework of teaching digital competence, for this a sample of 10 physics and mathematics teachers belonging to different educational institutions of the province of Santo Domingo de los Tsáchilas, use was made of action research that consists of establishing improvement actions that respond to the results of the study carried out, in addition to the qualitative and quantitative approach, of the modality cross-sectional, the research was developed through the deductive, inductive, synthetic, hermeneutical and statistical. The results obtained through a survey in online showed that the level of digital competence of physics teachers and Mathematics is lacking, especially in the areas of Information and Literacy Informational, and Creation of digital content, so it becomes evident the need to promote programs aimed at strengthening digital teacher training to develop skills in these areas.
Description: Resumen: El presente trabajo, Formación en competencias digitales: diagnóstico a docentes de bachillerato/básica superior en Instituciones Educativas del Ecuador, tiene como objetivo diagnosticar el nivel de competencias digitales de los docentes, tomando como base el Marco común de competencia digital docente, para ello se tomó una muestra de 10 docentes de física y matemáticas pertenecientes a diferentes instituciones educativas de la provincia de Santo Domingo de los Tsáchilas, se hizo uso de la investigación-acción que consiste en establecer acciones de mejora que respondan a los resultados del estudio realizado, además también del enfoque cualitativo y del cuantitativo, de la modalidad transversal, la investigación se desarrolló por medio de los los métodos deductivo, inductivo, sintético, hermenéutico y estadístico. Los resultados obtenidos a través de una encuesta en línea evidenciaron que el nivel de competencia digital de los docentes de física y matemáticas es deficiente, especialmente en las áreas de Información y Alfabetización Informacional, y Creación de contenido digital, por lo que se hace evidente la necesidad de promover programas orientados a fortalecer la formación digital docente para desarrollar competencias en estas áreas.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134069.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía de las Matemáticas y la Física



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.