Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37785
Title: | La UESA se enmarca en el constructivismo apoyado en el conectivismo a la luz de la filosofía Agustiniana |
Authors: | Astudillo Rojas, María Esther Villalba Gualpa, Gloria Estefanía |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Villalba Gualpa, G. E. Astudillo Rojas, M. E. (2023) La UESA se enmarca en el constructivismo apoyado en el conectivismo a la luz de la filosofía Agustiniana [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37785 |
Abstract: | Abstract:Knowing that connectivism is an updated version of the constructivist philosophy of education for the digital age, and which is linked to constructivism, its uses being potential in the field of education. Considering that, it was exposed as an objective explain the contribution of Social Constructivism to student learning as foundation of the Institutional Pedagogical Proposal, thus, the methodological approach It was of qualitative and documentary origin, as an instrument the relationship matrix was used. In this sense, it was evidenced through the literature that pedagogical theory as the core of the educational sciences, is immersed as an integrated theoretical system and harmonic of the educational process, likewise, the 14 principles immersed in the educational praxis, those who have their own characteristics allowing to meet the needs of modern education, jointly, the 5 principles of Constructivism were argued Social and its contribution to learning. Finally, it was concluded that in the Pedagogical Proposal Institutional (PPI) the presence of some of the five principles was visualized, however, are not fully complied with. |
Description: | Resumen:Conociendo que el conectivismo es una versión actualizada de la filosofía constructivista de la educación para la era digital, y que encuentra ligada al constructivismo, siendo sus usos potenciales en el campo de la educación. Considerando, aquello, se expuso como objetivo explicar el aporte del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional, de este modo, el enfoque metodológico fue de origen cualitativo y documental, como instrumento fue utilizado la matriz de la relación. En este sentido, se evidencio a través de la literatura que la teoría pedagógica como núcleo de las ciencias de la educación, se encuentra inmersa como sistema teórico integrado y armónico del proceso educativo, asimismo, se estableció los 14 principios inmersos en la praxis educativa, los que poseen características propias permitiendo cumplir las necesidades de la educación moderna, conjuntamente, se argumentó los 5 principios del Constructivismo Social y su aporte en el aprendizaje. Finalmente se concluyó que en la Propuesta Pedagógica Institucional (PPI) se visualizó la presencia de algunos de los cinco principios, sin embargo, no se cumplen a cabalidad. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134398.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.