Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37985
Title: | La fonoaudiología como apoyo a la reinserción escolar de los niños de 5 a 9 años de edad de la Unidad de diagnóstico, investigación psicopedagógica de la ciudad de Cuenca |
Authors: | Quezada Loaiza, Enith Elizabeth Gárate Rugel, Dayanna Carolina |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Gárate Rugel, D. C. Quezada Loaiza, E. E. (2023) La fonoaudiología como apoyo a la reinserción escolar de los niños de 5 a 9 años de edad de la Unidad de diagnóstico, investigación psicopedagógica de la ciudad de Cuenca [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37985 |
Abstract: | Abstract:The speech therapist is responsible for the assessment, diagnosis and treatment of disorders language, speech, swallowing, voice and hearing and is of great importance in the field educational, research indicates the support of speech therapy for school reintegration of boys and girls who were referred to the speech therapy area of ​​the UDIPSAI. The qualitative-quantitative analysis was carried out on a sample of 282 tax education users and Particularly from 5 to 9 years old with difficulties in pronunciation and language. They were considered study variables such as age, sex, educational institution and incidence of age of the communication disorders. A questionnaire with expert judgment was carried out, applied to 20 teachers from institutions institutions that have inter-institutional agreements, which determined the extent of the communication difficulties for which boys and girls were referred to the area of speech therapy, the manifestations they presented in their language and speech, if there was a Institutional monitoring of children with communication disorders and the importance of the participation of the speech therapist in the educational environment. |
Description: | Resumen: El/ la fonoaudiólogo/a se encarga de la valoración, diagnóstico y tratamiento de los trastornos del lenguaje, habla, deglución, voz y audición y es de gran importancia en el ámbito educativo, la investigación indica el apoyo de la fonoaudiología para la reinserción escolar de niños y niñas que fueron derivados al área de fonoaudiología de la UDIPSAI. El análisis cual- cuantitativo se realizó a la muestra de 282 usuarios de educación fiscal y particular de 5 a 9 años con dificultades en la pronunciación y lenguaje. Se consideraron variables de estudio como la edad, sexo, institución educativa e incidencia de edad de los trastornos de la comunicación. Se realizó un cuestionario con juicio de expertos, aplicado a 20 docentes de instituciones educativas que poseen convenios inter institucionales, que determinaron, la medida de las dificultades de la comunicación por la que fueron remitidos niños y niñas al área de fonoaudiología, las manifestaciones que presentaron en su lenguaje y habla, si existió un seguimiento de las instituciones a niños con trastornos de la comunicación y la importancia de la participación del fonoaudiólogo en el medio educativo. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134687.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.