Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37986
Title: Análisis del principio de honestidad en el proceso de enseñanza aprendizaje del área de Ciencias Naturales de bachillerato
Authors: Vélez León, Paulo Emanuel
Idrovo Cabrera, Iván Patricio
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Idrovo Cabrera, I. P. Vélez León, P. E. (2023) Análisis del principio de honestidad en el proceso de enseñanza aprendizaje del área de Ciencias Naturales de bachillerato [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37986
Abstract: Abstract:The objective of this investigation was to analyze the principle of honesty in the teaching-learning process in virtual environments in the Science area High school natives. A quantitative methodology was used, collecting the information through the application of a survey to a sample of 84 students. The instruments used is the structured survey and the statistical technique is by significant group differences. The results evidenced academic practices contradictory statements about the value of honesty, since students recognize the value of academic integrity and intellectual honesty, however, they present papers scholars copied verbatim from documents on the net, without acknowledging the right intellectual, or making the respective appointments without reflection or personal contribution. This suggests that the principle of honesty has an insufficient internalization on the part of the students when they carry out their school activities or tasks. At the end there is a educational proposal for the ethical and responsible use of the information available in the digital repositories, in order to avoid incurring actions that involve plagiarism.
Description: Resumen:La presente investigación planteó como objetivo analizar el principio de honestidad en el proceso de enseñanza - aprendizaje en ambientes virtuales en el área de Ciencias Naturales de Bachillerato. Se usó una metodología cuantitativa, recolectando la información a través de la aplicación de una encuesta a una muestra de 84 estudiantes. Los instrumentos utilizados es la encuesta estructurada y la técnica estadística es por diferencias significativas de grupos. Los resultados evidenciaron prácticas académicas contradictorias sobre la valoración de la honestidad, pues los estudiantes reconocen el valor de la integridad académica y la honestidad intelectual, sin embargo, presentan trabajos académicos copiados textualmente de documentos de la red, sin reconocer el derecho intelectual, o realizando las respectivas citas sin reflexión o aporte personal. Esto sugiere que el principio de honestidad tiene una insuficiente interiorización por parte de los estudiantes cuando realizan sus actividades o tareas escolares. Al final se presenta una propuesta educativa para el uso ético y responsable de la información disponible en los repositorios digitales, afín de evitar incurrir en acciones que involucren el plagio.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134689.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.