Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38085
Title: Influencia de los Estilos Parentales en la Conducta de los Hijos de Familias en Estado de Riesgo
Authors: Villalta Córdova, Bertha María
Gutiérrez Apolo, Yadira Ximena
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Gutiérrez Apolo, Y. X. Villalta Córdova, B. M. (2023) Influencia de los Estilos Parentales en la Conducta de los Hijos de Familias en Estado de Riesgo [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38085
Abstract: Abstract:The present investigation had as objective to determine the influence of the styles behavior in the behavior of children of families in a state of risk-case study. For For this, a quantitative-descriptive methodology of a non-exploratory type was used with a design longitudinal cut. The sample was non-probabilistic which consisted of 51 participating families of which 32 are mothers and 19 are fathers; the data was compiled through the following instruments: Parental Functioning Scale (EFP), Scale of conduct problems (EPC). The results obtained with respect to the scales In relation to parental styles, they indicate the following values: parenting style permissive (54.2%), authoritarian (52.8), democratic (28.8), overprotective (29.3) and with respect the following values ​​are indicated on the scale of behavioral problems: conduct internalizing (57.40), externalizing (60.13). Therefore, it is evident that the styles parents of upbringing influence the behavior of children, corroborating Baumrind's theory, Macobby and Martin, therefore, it is important to approach families in a timely manner to achieve through psychoeducation the use of an appropriate parental style.
Description: Resumen: La presente investigación tuvo como objeto determinar la influencia de los estilos parentales en la conducta de los hijos de familia en estado de riesgo-estudio de caso. Para ello se utilizó una metodología cuantitativa- descriptiva de tipo no exploratorio con un diseño de corte longitudinal. La muestra fue no probabilística la cual estuvo conformada por 51 familias participantes de los cuales 32 son madres y 19 son padres; los datos fueron recopilados mediante los siguientes instrumentos: Escala de funcionamiento parental (EFP), Escala de problemas de conducta (EPC). Los resultados obtenidos con respecto a las escalas en relación con los estilos parentales indican los siguientes valores: estilo de crianza permisivo (54,2%), autoritario (52,8), democrático (28,8), sobreprotector (29,3) y con respecto a la escala de problemas conductuales se indican los siguientes valores: conducta internalizante (57,40), externalizante (60,13). Por lo tanto, se evidencia que los estilos parentales de crianza influyen en la conducta de los hijos, corroborando la teoría de Baumrind, Macobby y Martin, por tanto, es importante abordar oportunamente a las familias para lograr mediante psicoeducación el uso de un estilo parental adecuado.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134797.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.