Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38121
Title: | Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Particular Corazón de María |
Authors: | Quichimbo, Fabian Alfredo Pallazhco Llivisaca, Jessica Johanna |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Pallazhco Llivisaca, J. J. Quichimbo, F. A. (2023) Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Particular Corazón de María [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38121 |
Abstract: | Abstract: The present investigation is correlated to the model of constructivism, the same one that is related to current education, whose theme is focused on the principles of social constructivism observed in the institutional pedagogical proposal, based on the delimited theme, the question arises: What principles of Social Constructivism contribute to the development of the Institutional Pedagogical Proposal? Starting from the general problematic question, the objective is taken as a basis to assess the principles of Social Constructivism in pedagogical practice, which allowed to identify the principles of social constructivism that today is applied within the establishment; thus also considering the study of the two variables: the dependent and the independent. It should be noted that the study of the investigative work is qualitative, its analysis focused on the institutional pedagogical proposal of the Corazón de María Educational Unit, using the content analysis method, and the technique used is the documentary review that supported the topic. . The results obtained determine that some principles are embodied in order to provide quality education. |
Description: | Resumen: La presente investigación se correlaciona al modelo del constructivismo, el mismo que se encuentra relacionado a la educación actual, cuyo tema está centrado en los principios del constructivismo social observado en la propuesta pedagógica institucional, a partir de la temática delimitada, se plantea la interrogante: ¿Cuáles principios del Constructivismo Social aportan al desarrollo de la Propuesta Pedagógica Institucional? A partir de la pregunta problemática general, se toma como base al objetivo valorar los principios del Constructivismo Social en la práctica pedagógica, el cual permitió identificar los principios del constructivismo social que hoy en día se está aplica dentro del establecimiento; considerando así también el estudio de las dos variables: la dependiente y la independiente. Cabe indicar que el estudio del trabajo indagativo es de tipo cualitativa, su análisis se enfocó en la propuesta pedagógica institucional de la Unidad Educativa Particular Corazón de María, utilizando el método de análisis de contenido y la técnica usada es la revisión documental que apoyaron al tema. Los resultados obtenidos determinan que algunos principios si son plasmados con la finalidad de proporcionar una educación de calidad. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134844.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.