Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38142
Title: Formación en Competencias Digitales: diagnóstico a docentes de Bachillerato en Instituciones Educativas del Ecuador
Authors: Romero Cuesta, Jorge Wellington
Gualán Lozano, Aida Rocío
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Gualán Lozano, A. R. Romero Cuesta, J. W. (2023) Formación en Competencias Digitales: diagnóstico a docentes de Bachillerato en Instituciones Educativas del Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38142
Abstract: Abstract: The present work of ''Formation of digital competences: diagnosis for high school teachers in Educational Institutions of Ecuador'' whose general objective is to diagnose the level of digital competences of high school teachers, based on the Common Framework of digital teaching competence , which was developed in the ''Mushuk Rimak'' Bilingual Intercultural Educational Unit and the ABC Bilingual Intercultural Community Educational Unit, with a sample of ten teachers from the upper basic and high school level who teach the subjects of chemistry, biology and science natural. To carry out the investigation, the analytical, synthetic, deductive, inductive and hermeneutic method was used; likewise, the bibliographic research technique; and in the field research, a survey technique was developed with a questionnaire as a data collection instrument to collect the information. According to the information found, it can be said that the teachers have an advanced-intermediate level on the different areas of the Common Framework, allowing them to develop an imperative class with new methodological strategies, in order to achieve the quality teaching-learning process in the students.
Description: Resumen: El presente trabajo de Formación de las competencias digitales: diagnóstico a docentes de bachillerato en Instituciones Educativas del Ecuador cuyo objetivo general diagnosticar el nivel de competencias digitales de los docentes de bachillerato, tomando como base el Marco común de la competencia digital docente, el cual, se desarrolló en la Unidad Educativa Intercultural Bilingüe Mushuk Rimak y la Unidad Educativa Comunitaria Intercultural Bilingüe ABC, con una muestra de diez docentes del nivel de básica superior y bachillerato que imparten las asignaturas de química, biología y ciencias naturales. Para la investigación se utilizó el método analítico, sintético, deductivo, inductivo y hermenéutico; y la técnica de investigación bibliográfica; y en la investigación de campo se desarrolló una técnica de encuesta con un cuestionario para recabar la información. Según la información encontrada, los docentes poseen un nivel avanzado medio sobre las diferentes áreas del Marco común, permitiéndole desarrollar una clase imperativa con estrategias metodológicas, para lograr el proceso de enseñanza aprendizaje de calidad en los estudiantes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134851.TITN.
Appears in Collections:Titulación en Pedagogía de la Química y la Biología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.