Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38247
Title: Espacio de mercado accesible y funcional para la economía informal: Loja - Ecuador
Authors: Camargo Mora, María Gabriela
Campoverde Vivanco, Diego Nicolás
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Campoverde Vivanco, D. N. Camargo Mora, M. G. (2023) Espacio de mercado accesible y funcional para la economía informal: Loja - Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38247
Abstract: Abstract:This research aims to formulate a strategy for the construction of a trade center for the informal economy in the city of Loja. In the city ​​of Loja there are urban spaces that are occupied by the informal economy, such as It is in the Mercado Centro Comercial, Mercado Mayorista Gran Colombia, Calle 10 de Agosto, Calle Gran Colombia, Plaza San Sebastián, Av. 10 de Noviembre, Parque Bolívar, among others, where chaos is generated by the occupation of pedestrian and automotive space, generation of garbage, unhealthy and above all there is no job stability for vendors peddlers From the existing problem, it is necessary to identify an ideal space for the relocation of vendors and recovering public spaces. The creation of a optimal space for informal sales, considering the mass movement, the urban dynamics and the requirements and needs of informal workers. Before this problematic the question arises; What is the strategy to create a trade center for the informal economy, whose design considers the requirements and needs of the informal vendors? The methodology consisted in carrying out a diagnosis of the reality of the informal economy in Loja to identify and define the basic problem for propose an economy center on a plot equidistant from the economic centralities and movements of population masses and that its design consider the requirements and sellers needs.
Description: Resumen: La presente investigación tiene como objetivo formular una estrategia para la construcción de un centro de comercio para la economía informal en la ciudad de Loja. En la ciudad de Loja existen espacios urbanos que son ocupados por la economía informal, como es en el Mercado Centro Comercial, Mercado Mayorista Gran Colombia, calle 10 de agosto, calle gran Colombia, plaza San Sebastián, Av. 10 de noviembre, parque Bolívar, entre otros, donde se genera caos por la ocupación del espacio peatonal y automotor, generación de basura, insalubridad y sobre todos no existe estabilidad laboral de los vendedores ambulantes. A partir de la problemática existente, es necesario identificar un espacio idóneo para la reubicación de los vendedores y recuperar los espacios públicos. La creación de un espacio óptimo para las ventas informales, considerando el movimiento de masas, la dinámica urbana y los requerimientos y necesidades de los trabajadores informales. Ante esta problemática surge la interrogante; ¿Cuál es la estrategia para crear un centro de comercio para la economía informal, cuyo diseño considere los requerimientos y necesidades de los vendedores informales? La metodología consistió en la realización de un diagnóstico de la realidad de la economía informal en Loja para identificar y delimitar la problemática base para proponer un centro de economía en un terreno equidistante a las centralidades económicas y movimientos de masas de población y que su diseño considere los requerimientos y necesidades de los vendedores.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=135087.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Arquitectura



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.