Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38357
Title: | Las actividades lúdicas y su relación con el desarrollo psicomotriz de los niños de nivel de preparatoria. |
Authors: | Beltrán Guevara, Patricia Maricela Espinoza Armijos, Flor Melania |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Espinoza Armijos, F. M. Beltrán Guevara, P. M. (2023) Las actividades lúdicas y su relación con el desarrollo psicomotriz de los niños de nivel de preparatoria. [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38357 |
Abstract: | Abstract: The purpose of this paper is to identify the relationship between the activities playful in the psychomotor development of basic education students, specifically at the high school sublevel. The investigative process is carried out through the methodological guidelines of an Action Research Participant (IAP), a socio-critical paradigm and an investigative approach of character mixed. Within this line of research, data collection techniques are used. information such as an opinion questionnaire, an observation guide and a school test of psychomotor development, which were applied to children and teachers of the first year of basic education. We worked with a sample of 26 students, 14 men and 12 women. Once the investigation is finished, it is identified that the activities or strategies that the teacher uses have a direct impact on the development of psychomotricity, in In this specific case, the activities are not giving positive results and that is why that based on theoretical support and thanks to the findings found, the recreational activities as a method of approaching fine and gross motor skills. |
Description: | Resumen:El presente trabajo tiene como propósito identificar la relación de las actividades lúdicas en el desarrollo psicomotriz de estudiantes de educación básica, específicamente en el subnivel de preparatoria. El proceso investigativo se lleva a cabo mediante los lineamientos metodológicos propios de una Investigación Acción Participante (IAP), un paradigma socio crítico y un enfoque investigativo de carácter mixto. Dentro de esta línea investigativa se utilizan técnicas de recolección de información como cuestionario de opinión, guía de observación y un test escolar de desarrollo psicomotriz, los cuales fueron aplicados a los niños y docentes del primer año de educación básica. Se trabajó con una muestra de 26 estudiantes, 14 hombres y 12 mujeres. Terminada la investigación se identifica que las actividades o estrategias que el docente emplea repercuten directamente en el desarrollo de la psicomotricidad, en este caso en específico las actividades no están dando resultados positivos y es por ello que en base a sustentos teóricos y gracias a los hallazgos encontrados se plantea las actividades lúdicas como método de abordaje de la motricidad fina y gruesa. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=135439.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación: Mención Orientación Educativa |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.