Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38888
Title: | El derecho al debido proceso a la luz de la justicia restaurativa en el marco del sexting estudiantil |
Authors: | Celi Achupallas, Jaime Andrés Aguilar Albiño, Jhayonne Joselyn |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Aguilar Albiño, J. J. Celi Achupallas, J. A. (2023) El derecho al debido proceso a la luz de la justicia restaurativa en el marco del sexting estudiantil [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/38888 |
Abstract: | Abstract: This investigation focuses on the analysis of Judgment No. 456-20-JP/21, issued by the Constitutional Court where it is analyzed, from the process of suspension of a student related to the non-consensual dissemination of intimate images within an institution school, sanctioning procedures in educational contexts. Thus, it develops concept of restorative justice, establishing parameters for its application with special focus on children and adolescents; in a parallel way, the right to due process, with emphasis on the right to be heard, based on the standards set by the constitutional body to determine possible violations. Based on this, it makes a description of the case, together with a critical evaluation and deepening of the arguments expressed by the magistrates regarding their decision, focusing on the end holistic approach to education, procedural guarantees and their reinforced protection in contexts educational, as well as in terms of the purposes that the sanctions must fulfill. Finally, the scope of the decision is analyzed, and the reparation measures established to compensate the violated right. |
Description: | Resumen: La presente investigación se enfoca en el análisis de la Sentencia No. 456-20-JP/21, expedida por la Corte Constitucional donde se analiza, a partir del proceso de suspensión de una alumna relacionado a la difusión no consentida de imágenes intimas dentro de una institución escolar, los procedimientos sancionatorios en contextos educativos. Así, se desarrolla el concepto de justicia restaurativa, estableciendo parámetros para su aplicación con especial enfoque en niños, niñas y adolescentes; de manera paralela se conceptualiza el derecho al debido proceso, con énfasis en el derecho a ser escuchado, a partir de los estándares fijados por el órgano constitucional para determinar eventuales vulneraciones. En base a esto, se realiza una descripción del caso, junto a una evaluación crítica y profundización de los argumentos vertidos por los magistrados respecto a su decisión, centrándose en el fin holístico de la educación, las garantías procesales y su protección reforzada en contextos educativos, así como en cuanto a los propósitos que deben cumplir las sanciones. Finalmente, se analiza el alcance de la decisión, y las medidas de reparación establecidas para resarcir el derecho vulnerado. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136119.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Abogacía |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.