Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/39165
Title: | El hacer como pilar de la educación según la visión del estudiante de enfermería |
Authors: | Contreras Briceño, José Ivo Oscar Chavéz Muñoz, Paola Lizbeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Chavéz Muñoz, P. L. Contreras Briceño, J. I. O. (2023) El hacer como pilar de la educación según la visión del estudiante de enfermería [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/39165 |
Abstract: | Abstract:.The general objective of this project was to interpret the meaning of doing as a pillar of education for nursing students at a private university in Ecuador. To collect the information, a qualitative research was chosen, using the method hermeneutic through the application of semi-structured interviews, and then interpret information through manual coding and categorization. The population studied corresponds to 12 students enrolled in the Nursing Career, period academic April-August 2022 from the Private Technical University of Loja. The results generated three categories: What is specific to the profession and what is academic for doing (2 subcategories). Doing and the other pillars of education (2 subcategories) and Doing, the scenarios of practice and society. (2 subcategories). The study revealed that there were barriers that prevented the normal development of skills and abilities of doing work nursing, its main incident factor was the Covid-19 Pandemic. Furthermore, it was revealed that the doing as a pillar of education is closely linked to learning to know, considered in this way as a theoretical-practical relationship. |
Description: | Resumen:El presente proyecto tuvo como objetivo general interpretar el significado del hacer como pilar de la educación para los estudiantes de enfermería de una universidad privada del Ecuador. Para recolectar la información se optó por una investigación cualitativa, usando el método hermenéutico por medio de la aplicación de entrevistas semi estructuradas, para luego interpretar la información mediante codificación y categorización manual. La población estudiada corresponde a 12 estudiantes matriculados en la Carrera de Enfermería, periodo académico abril-agosto 2022 de la Universidad Técnica Particular de Loja. Los resultados generaron tres categorías: Lo propio de la profesión y lo académico para el hacer (2 subcategorías). El hacer y los otros pilares de la educación (2 subcategorías) y El hacer, los escenarios de la práctica y la sociedad. (2 subcategorías). El estudio reveló que existieron barreras que impidieron el desarrollo normal de habilidades y destrezas del hacer de enfermería, su principal factor incidente fue la Pandemia Covid-19. Además, se develó que el hacer como pilar de la educación está estrechamente ligado al aprender a conocer, considerado de esta manera como relación teórico-práctica. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=141059.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Enfermería |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.