Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/39224
Title: | Incidencia del desajuste educativo en los salarios de los trabajadores del mercado laboral ecuatoriano, comparativa entre los años 2017 y 2022 |
Authors: | García Tinisaray, Daysi Karina Ruiz Sánchez, Henry Josue |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Ruiz Sánchez, H. J. García Tinisaray, D. K. (2023) Incidencia del desajuste educativo en los salarios de los trabajadores del mercado laboral ecuatoriano, comparativa entre los años 2017 y 2022 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/39224 |
Abstract: | Abstract: The purpose of this work is to determine the incidence of educational imbalance in the income received by workers in the Ecuadorian labor market during the period 2017-2022. In the first instance, a theoretical base is established about the topic. of the mismatch, followed by an analysis of the empirical evidence of this phenomenon at the level global and local. Subsequently, based on the ENEMDU data, and through the so-called statistical method, indicators of educational imbalance were determined, the results of which show that, according to the category, those who presented the greatest overeducation were: women, individuals found in the Costa and Sierra region, public sector workers and scientific professionals. On the other hand, starting from Mincer equation, Mincerian Models were estimated with the objective of measuring the incidence of overeducation and undereducation in workers' salaries. The findings reveal that undereducated workers earn on average 19% less than adequately educated, while the overeducated earn approximately 38% more. |
Description: | Resumen: El presente trabajo tiene como finalidad determinar la incidencia del desajuste educativo en los ingresos percibidos por los trabajadores del mercado laboral ecuatoriano durante el periodo 2017-2022. En primera instancia se establece una base teórica acerca de la temática del desajuste, seguido por un análisis de la evidencia empírica de este fenómeno a nivel mundial y local. Posteriormente, a partir de los datos del ENEMDU, y mediante el denominado método estadístico, se determinaron indicadores del desajuste educativo, cuyos resultados muestran que, de acuerdo con la categoría, los que presentaron mayor sobreeducación fueron: las mujeres, los individuos que se encuentran en la región Costa y Sierra, los trabajadores del sector público y los profesionales científicos. Por otro lado, partir de la ecuación de Mincer, se estimaron Modelos Mincerianos con el objetivo de medir la incidencia de la sobreeducación y la infraeducación en los salarios de los trabajadores. Los hallazgos revelan que los trabajadores infraeducados ganan en promedio un 19% menos que los adecuadamente educados, mientras que los sobreeducados ganan aproximadamente un 38% más. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136335.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Economía |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.