Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/39975
Title: | Evaluación de los niveles de ruido en los vehículos utilizados por los servicios de bomberos |
Authors: | Cuenca Lozano, María Fernanda Campoverde Celi, Stalin Daniel |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Campoverde Celi, S. D. Cuenca Lozano, M. F. (2023) Evaluación de los niveles de ruido en los vehículos utilizados por los servicios de bomberos [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/39975 |
Abstract: | Abstract: The objective of this work was to evaluate the noise levels in the vehicles used by fire services in order to protect hearing health. They were identified three main noise sources, siren, engine and pumping machinery, which are capable of cause hearing damage and generate discomfort during activities. In this context, the level The noise level was evaluated with a class 1 integrative sound level meter according to CEI/IEC 61672 standards. 1:2002, IEC/IEC 61672-2:2003 and IEC/IEC 61672-3:2006. The measurements put into evidence that engine and siren noise levels in an emergency vehicle with the open windows exceed the limits established by Executive Decree 2393 and the Royal Decree 286/2006: 85 dB (A) and 87 dB (A), respectively. Furthermore, in order to minimize the risk of hearing loss, hearing protectors were also evaluated using the H M L method established by Royal Decree 286/2006, which made it possible to know the attenuation achieved by these protectors. Thus, it was concluded that firefighters must It is mandatory to use hearing protection in view of the high dB to which they are exposed. constantly. |
Description: | Resumen: El presente trabajo tuvo como objetivo evaluar los niveles de ruido en los vehículos utilizados por los servicios de bomberos con la finalidad de proteger la salud auditiva. Se identificaron tres fuentes de ruido principales, sirena, motor y maquinaria de bombeo, que son capaces de causar daño auditivo y generar molestias durante las actividades. En este contexto, el nivel de ruido se evaluó con un sonómetro integrador de clase 1 según las normas CEI/IEC 61672- 1:2002, CEI/IEC 61672-2:2003 y CEI/IEC 61672-3:2006. Las mediciones pusieron en evidencia que los niveles de ruido del motor y la sirena en un vehículo de emergencia con las ventanas abiertas superan los límites establecidos por el Decreto Ejecutivo 2393 y el Real Decreto 286/2006: 85 dB (A) y 87 dB (A), respectivamente. Además, con el fin de minimizar el riesgo de pérdida de audición, fueron también evaluados los protectores auditivos mediante el método H M L establecido por el Real Decreto 286/2006, que permitió conocer la atenuación que logran estos protectores. Así, se concluyó que los bomberos deben obligatoriamente utilizar protección auditiva en vista de los altos dB a los que están expuestos constantemente. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137318.TITN. |
Appears in Collections: | Ingeniería Industrial |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.