Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/45633
Title: Análisis de contenidos foto periodísticos de los medios escritos en Ecuador caso red social Instagram
Authors: Barrazueta Molina, Patricio
Pérez Moreira, Romina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Pérez Moreira, R. Barrazueta Molina, P. (2023) Análisis de contenidos foto periodísticos de los medios escritos en Ecuador caso red social Instagram [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/45633
Abstract: Abstract: The present research aims to examine the content that the media outlets El Comercio, El Universo, and El Mercurio publish on the social media platform Instagram. A theoretical exploration is presented to understand the most important aspects in the study of image, photography, photojournalism, and their role in the face of new information and communication technologies. By understanding the evolution of photojournalism during the 20th century and its changes, transformations, and adaptations in response to the journalism crisis, the advent of the Internet, and social media, a quantitative approach was taken. A data collection form was used to analyze the content shared by the three media outlets during the month of November 2022. This form allowed for the identification of trends, formats, and styles of published images, the genre of photographies, the use of social media tools, the visibility of groups and collectives, and the topics addressed in the media outlets' publications. It was observed that the media studied on the social network Instagram primarily use photographs, memes, and infographics as their main content, and one of the most commonly used formats to present this content is the image carousel.
Description: Resumen: La presente investigación tiene como objetivo examinar los contenidos que los medios de comunicación El Comercio, El Universo y El Mercurio publican en la red social Instagram. Se presenta una exploración teórica que permite comprender los aspectos más importantes en el estudio de la imagen, la fotografía, el fotoperiodismo y su función frente a las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Comprendiendo la evolución del fotoperiodismo durante el siglo XX y sus cambios, transformaciones y adaptaciones frente a la crisis del periodismo, la llegada del Internet y las redes sociales. Bajo un enfoque cuantitativo se realizó una ficha de recolección de datos, para el análisis de los contenidos compartidos por los tres medios en el periodo del mes de noviembre de 2022, esta ficha permitió conocer las tendencias, formatos y estilo de imagen, el género de las fotografías, el uso de herramientas de redes sociales, la visibilidad de colectivos y los temas que abordan en sus publicaciones los medios de comunicación. Se observó que los medios estudiados en la red social Instagram utilizan como contenido principal las fotografías, memes e infografías, y que uno de los formatos más utilizados para presentar estos contenidos es el carrete de imágenes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137256.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Comunicación Social



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.