Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/47856
Title: Intervención en estimulación cognitiva en paciente con esquizofrenia indiferenciada, estudio de caso
Authors: Mendoza Armijos, Ximena Fernanda
Reyes Granda, Juan Sebastián
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Reyes Granda, J. S. Mendoza Armijos, X. F. (2023) Intervención en estimulación cognitiva en paciente con esquizofrenia indiferenciada, estudio de caso [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/47856
Abstract: Abstract: In the present clinical case, the psychotherapeutic intervention applied to a patient with undifferentiated schizophrenia and cognitive impairment institutionalized in a home of foster care. For this, a treatment from the integrative approach was implemented. which combined techniques from different approaches that allow the approach in the cognitive impairment. Proposing as a main objective work in areas such as memory, language and attention, with the purpose of improving the quality of life of the patient in their host environment. After carrying out the intervention, positive results were observed in regarding their cognitive impairment and the patient's mood. Furthermore, it was evident a improvement in your social relationships, your communication and the evocation of ideas and thoughts improved, despite the psychoeducation intervention carried out, the lack of awareness remained of his diagnosed psychiatric illness. In conclusion, thanks to the research of evaluative and diagnostic processes and the methods used in this study, it was achieved implement a treatment with satisfactory results.
Description: Resumen: En el presente caso clínico, se describe la intervención psicoterapéutica aplicada a un paciente con esquizofrenia indiferenciada y deterioro cognitivo institucionalizado en una casa de acogimiento. Para esto se implementó un tratamiento desde el enfoque integrativo el mismo que combinaba técnicas de los diferentes enfoques que permiten el abordaje en el deterioro cognitivo. Planteando como objetivo principal el trabajo en áreas como la memoria, el lenguaje y la atención, con el propósito de mejorar la calidad de vida del paciente en su entorno de acogida. Tras llevar a cabo la intervención, se observó resultados positivos en cuanto a su deterioro cognitivo y el estado de ánimo del paciente. Además, se evidenció una mejora en sus relaciones sociales, su comunicación y la evocación de ideas y pensamientos mejoró, pese a intervención de psicoeducación realizada se mantuvo la falta de conciencia de su enfermedad psiquiátrica diagnosticada. En conclusión, gracias a la investigación de procesos evaluativos, de diagnóstico y los métodos empleados en este estudio, se logró implementar un tratamiento con resultados satisfactorios.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137395.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología Clínica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.