Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/48541
Title: Identificación del estrés en docentes ecuatorianos de la Provincia de Santa Elena, durante la pandemia del Covid-19
Authors: Riofrío Proaño, Carmen del Rocío
Yagual Tomalá, Diana del Pilar
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Yagual Tomalá, D. D. P. Riofrío Proaño, C. D. R. (2023) Identificación del estrés en docentes ecuatorianos de la Provincia de Santa Elena, durante la pandemia del Covid-19 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/48541
Abstract: Abstract: The present investigation was carried out in two fiscal educational institutions, found in the Province of Santa Elena, in the year 2022, where a sample of 40 primary education teachers was taken for the application of 5 measurement instruments, which had the goal is to show stress levels in teachers who worked in the time of the covid-19 pandemic. The applied instruments were: the labor sociodemographic questionnaire; Maslach's Chronic Work Stress Inventory, BMI-GS, obtaining a low level of 47.5% of emotional exhaustion, a low level of 55% in depersonalization and a high level of 52.5% of personal fulfillment; in the Salanova Techno-stress Questionnaire, the result was a medium level of anxiety and low levels of fatigue, skepticism and inefficiency; In the dimensions of the DASS-21 depression, anxiety and stress scale, low levels were obtained; In the Multidimensional Scale of Assessment of Coping Styles. BRIEF- COPE/28, an average of 22.56 of strategies focused on the problem was obtained, which indicates that teachers faced the situation that was presented to them in the workplace.
Description: Resumen: La presente investigación, se llevó a cabo en dos instituciones educativas fiscales, ubicada en la Provincia de Santa Elena, en el año 2022, donde se tomó una muestra de 40 docentes de educación primaria para la aplicación de 5 instrumentos de medición, la cual tuvo como objetivo identificar los niveles de estrés, en docentes que laboraron en tiempo de pandemia de covid-19. Los instrumentos aplicados fueron: el cuestionario sociodemográfico laboral; el inventario del Estrés Laboral crónico de Maslach, BMI-GS, obteniendo, nivel bajo del 47,5% de cansancio emocional, en la despersonalización nivel bajo 55% y un nivel alto del 52,5% de realización personal; en el Cuestionario de tecnoestrés de Salanova, se obtuvo como resultado nivel medio de ansiedad y bajos niveles de fatiga, escepticismo e ineficiencia; En las dimensiones de la escala de depresión, ansiedad y estrés DASS-21, se obtuvieron niveles bajos; En la Escala Multidimensional de Evaluación de los Estilos de Afrontamiento. BRIEF- COPE/28, se obtuvo una media de 22,56 de estrategias centradas al problema, la cual indica que, los docentes afrontaban, la situación que se le presentaba en el ámbito laboral.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136705.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.