Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/49589
Title: | Evaluación de los aprendizajes del nivel de Educación Inicial (3 a 5 años) durante la emergencia sanitaria: percepción de los docentes |
Authors: | Vázquez Vázquez, Robert Enrique Uzho Ordóñez, Nancy Marivel |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Uzho Ordóñez, N. M. Vázquez Vázquez, R. E. (2023) Evaluación de los aprendizajes del nivel de Educación Inicial (3 a 5 años) durante la emergencia sanitaria: percepción de los docentes [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/49589 |
Abstract: | Abstract: The present research work is called: Evaluation of the knowledge of the Initial Education level (3 to 5 years) during the health emergency: perception of teachers, the topic aims to know the effects caused by the impact of COVID-19 in the educational system. The objective was: To explain the perception that teachers of the Initial Education Level have about the evaluation of knowledge during the health emergency "Preschool evaluations imply a process of information about children with the aim of knowing them and supporting them in learning ❞ (NAEYC and NAECS/SDE, 2003) The focus of the research is qualitative, exploratory level, five Early Childhood teachers participated, to whom a survey structured by 4 blocks was applied: I block identification data, 2 blocks Likert scaling and 1 made up of simple choice questions. The teachers believe that the diagnostic, formative and final evaluation reached the learning objectives, the most used technique was dialogue, the most appropriate instrument was the portfolio. Three teachers consider that the virtual evaluation did not provide real information. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de investigación se denomina: Evaluación de los aprendizajes del nivel de Educación Inicial (3 a 5 años) durante la emergencia sanitaria: percepción de los docentes, el tema pretende conocer los efectos causados la presencia del COVID-19 en el sistema educativo. El objetivo fue: Explicar la percepción que tienen los docentes del Nivel de Educación Inicial, sobre la evaluación de los aprendizajes durante la emergencia sanitaria Las evaluaciones en preescolar implican un proceso de información sobre los niños con el objetivo de conocerlos y apoyarlos en el aprendizaje (NAEYC y NAECS/SDE, 2003). El enfoque de la investigación es cualitativa, de nivel exploratorio, participaron cinco docentes de Educación Inicial, a quienes se les aplicó una encuesta estructurada por 4 bloques: I bloque datos de identificación, 2 bloques escalamiento de Likert y 1 conformado por preguntas de selección simple. Las docentes creen que la evaluación diagnóstica, formativa y final alcanzaron los objetivos de aprendizaje, la técnica más empleada fue el diálogo, el instrumento más apropiado fue el portafolio. Tres docentes consideran que la evaluación virtual no aportó información real. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137336.TITN. |
Appears in Collections: | Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.