Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/49597
Title: Competencia digital y su relación con la innovación docente en unidades educativas del cantón Quito y Rumiñahui
Authors: Sánchez Burneo, Verónica Patricia
Herrera Prado, Dario Xavier
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Herrera Prado, D. X. Sánchez Burneo, V. P. (2023) Competencia digital y su relación con la innovación docente en unidades educativas del cantón Quito y Rumiñahui [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/49597
Abstract: Abstract: The pandemic turned the educational field upside down, leading teachers to immediately develop digital competencies. An inductive, cross sectional and phenomenological study is proposed. It is based on an interview with the participating teachers. Firstly, contact with nearby teachers, secondly, providing a form of consent for data confidentiality, thirdly, interview questions, fourthly, arranging a virtual meeting for sending and receiving data, and fifthly, the transcription of the interview. The type of methodology developed in the study is interpretivism or hermeneutics that investigates the purpose, causes and daily situations related to the social environment. In the results, self training is determined as the main axis used by the interviewed teachers of the institutions of Ecuador for the strengthening of digital competences, as well as the support of fellow teachers, generating positive implications in the teaching-learning process by strengthening technological skills to create, store, present and exchange digital information towards teaching innovation in Ecuador.
Description: Resumen: La pandemia dio un giro en el ámbito educativo llevando a los docentes a desarrollar de manera inmediata competencias digitales. Se plantea un estudio inductivo de corte transversal y fenomenológico. Se parte de una entrevista a los docentes participantes. Primero el contacto con docentes cercanos, segundo facilitando una forma de consentimiento de reserva de datos, tercero preguntas para entrevista, cuarto acordando una reunión por vía virtual para envio y recepción de datos, quinto la transcripción de la entrevista. El tipo de metodología desarrollado en el estudio es el interpretativismo o hermenéutica que investiga el propósito, causas y situaciones cotidianas relacionado con el entorno social. En los resultados se determina la autocapacitación como eje principal que utilizan los docentes entrevistados de las instituciones del Ecuador para el fortalecimiento de competencias digitales, así como el apoyo de docentes compañeros de trabajo, generando implicaciones positivas en el proceso de enseñanza aprendizaje fortaleciendo habilidades tecnológicas para crear, almacenar, presentar e intercambiar información digital hacia la innovación docente en el Ecuador.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136724.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.