Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/49845
Title: Identificación del estrés en docentes ecuatorianos de educación básica y bachillerato en la ciudad de Quito Ecuador durante la pandemia de Covid-19 en el año 2021
Authors: Marizaca Benítez, Lisseth Guadalupe
Guamán Celi, Alex Dario
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Guamán Celi, A. D. Marizaca Benítez, L. G. (2023) Identificación del estrés en docentes ecuatorianos de educación básica y bachillerato en la ciudad de Quito Ecuador durante la pandemia de Covid-19 en el año 2021 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/49845
Abstract: Abstract: The present investigation was carried out with the objective of identifying the factors related with stress in teachers in a public institution in the southern sector of the city of Quito during the year 2021. The research design was quantitative, non-experimental, transversal, exploratory and descriptive, the sample was composed of 37 teachers and the instruments used were: Ad-Hoc Questionnaire, Maslach Burnout Inventory, Technostress Questionnaire, Scales (DASS-21), and Scale (BRIEF-COPE/28). Between the The most relevant results were that female teachers prevailed, 18.9% present high levels of emotional exhaustion, 8.1% depersonalization and 10.8% low personal fulfillment. High levels of technostress are evident in 2.7% anxiety, 5.4% fatigue and skepticism and inefficiency 13.5%. Regarding mental health, there are levels severe in depression with 2.7% and anxiety 10.8%. Finally, the strategy of The most commonly used coping method is problem-focused. In conclusion, the teaching sample who participated in this research was affected in a low percentage by stress during the Covid-19 pandemic.
Description: Resumen: La presente investigación se realizó con el objetivo de identificar los factores relacionados con el estrés en los docentes en una institución pública del sector sur de la ciudad de Quito durante el año 2021. El diseño de la investigación fue cuantitativo, no experimental, transversal, exploratorio y descriptivo, la muestra estuvo compuesta por 37 docentes y los instrumentos utilizados fueron: Cuestionario Ad-Hoc, Maslach Burnout Inventory, Cuestionario de Tecnoestrés, Escalas (DASS-21), y la Escala (BRIEF-COPE/28). Entre los resultados más relevantes se encontró que prevalece los docentes de género femenino, el 18.9% presentan niveles altos de cansancio emocional, el 8.1% despersonalización y 10.8% baja realización personal. Los niveles altos para tecnoestrés se evidencian en 2.7% ansiedad, 5.4% fatiga y escepticismo e ineficacia 13.5%. Referente a la salud mental, existen niveles severos en depresión con el 2.7% y ansiedad 10.8%. Finalmente, la estrategia de afrontamiento más utilizada es la enfocada en problemas. En conclusión, la muestra docente que participo en la presente investigación se vio afectada en bajo porcentaje por el estrés durante la pandemia por Covid 19.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136845.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.