Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/50677
Title: Competencia digital y su relación con la innovación docente en unidades educativas del cantón Cuenca
Authors: Barnuevo Solís, Xavier Andrés
Flores Pesantez, Yanina Narcisa
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Flores Pesantez, Y. N. Barnuevo Solís, X. A. (2023) Competencia digital y su relación con la innovación docente en unidades educativas del cantón Cuenca [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/50677
Abstract: Abstract: This report is cross-sectional and phenomenological, it addresses an investigation on digital competencies and their relationship with teaching innovation in the educational units of the city of Cuenca, Ecuador, through a thematic analysis study, where the tool used was the semi structured interview, with interpretivist philosophy, which follows an inductive approach and a qualitative methodological route, the sample of analysis was three teachers and where the results after the stimulus showed that the participants improved their digital competences as a result of the arrival of Sras-CoV-2, through self-training, help among colleagues and educational community in general, which allowed to promote, transform and modify the teaching-learning process with the implementation of technological tools and content, which facilitates learning with the development of skills, competences and capabilities in students. A relevant implication of the present research is the scarce cooperation of the directors of the institutions that did not facilitate the research work, due to the requirement of the corresponding permissions, however, it was possible to conclude the study.
Description: Resumen: El presente informe es de corte transversal y fenomenológico, aborda una investigación sobre las competencias digitales y su relación con la innovación docente en las unidades educativas de la ciudad de Cuenca, Ecuador, por medio de un estudio de análisis temático, donde la herramienta utilizada fue la entrevista semiestructurada, con filosofía interpretativista, la cual sigue un enfoque inductivo y una ruta metodológica cualitativa, la muestra de análisis fue de tres docentes y donde los resultados después del estímulo demostraron que los participantes mejoraron sus competencias digitales a raíz de la llegada del Sras-CoV-2, por medio de autocapacitaciones, ayuda entre compañeros y comunidad educativa en general, lo que permitió fomentar, transformar y modificar en el proceso de enseñanza - aprendizaje con la implementación de herramientas y contenidos tecnológicos, lo que facilita el aprendizaje con el desarrollo de destrezas, competencias y capacidades en los educandos. De la presente investigación una implicación relevante es la escasa cooperación de los directivos de las instituciones que no facilitaron el trabajo de investigación, por exigencia de permisos correspondientes, sin embargo, se pudo concluir con el estudio.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136789.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.