Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/50713
Title: Desarrollo socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad
Authors: Beltrán Guevara, Patricia Maricela
Dominguez Ucho, Tania Soledad
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Dominguez Ucho, T. S. Beltrán Guevara, P. M. (2023) Desarrollo socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/50713
Abstract: Abstract: The present research work has as its main theme and objective the Socioemotional Development and Inclusive Education in children from 4 to 5 years of age; study that was carried out in the Carlos Crespi II Private Educational Unit, with the participation of a teacher of the subinicial 2 level, four children and their representatives, for the support of this, an exhaustive search of information that served for the section of the theoretical framework was carried out; then for the methodology, methods such as analytical, synthetic and statistical methods were used, as well as research techniques such as reading, summarizing or paraphrasing, concept maps, which helped to guide the process, immediately the instruments such as the semi-structured interview, the questionnaire for the families and the observation form for the research population were presented, and then the analysis and interpretation of results were worked on; With all this process it was proved that the socioemotional development of children depends on the family instruction and their first affective and social bonds where inclusive education complements this formation prioritizing diversity.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación tiene como tema y objetivo principal el Desarrollo Socioemocional y la Educación Inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad; estudio que se llevó a cabo en la Unidad Educativa Particular Carlos Crespi II, con la participación de una docente del nivel de subinicial 2, cuatro niños y sus representantes, para sustento de este, se realizó una búsqueda exhaustiva de información que sirvió para el apartado del marco teórico; luego para la metodología se utilizaron métodos como el analítico, sintético y estadístico, también técnicas de investigación como la lectura, resumen o paráfrasis, mapas conceptuales mismos que ayudaron a encaminar el proceso, inmediatamente se presentaron los instrumentos como la entrevista semiestructurada, el cuestionario para las familias y la ficha de observación a la población investigada, es así que se trabajó con el análisis e interpretación de resultados; con todo este proceso se comprobó que el desarrollo socioemocional de los niños, depende de la instrucción familiar y de sus primeros vínculos afectivos y sociales donde la educación inclusiva complementa dicha formación priorizando la diversidad.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136795.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.