Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/50901
Title: Desarrollo Socioemocional, y Educación Inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad
Authors: Unda Costa, Alicia Judith
Huertas Cuaspud, Alison Nataly
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Huertas Cuaspud, A. N. Unda Costa, A. J. (2023) Desarrollo Socioemocional, y Educación Inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/50901
Abstract: Abstract: This research aims to explain the socio-emotional development in inclusive education of children from 4 to 5 years of age to analyze the development of its components through direct observation sheets, questionnaires and a semi-structured interview with the teaching staff of the Fe y Alegría school in the initial sublevel II. Through the inductive-deductive method, the causes and consequences of socio-emotional development were determined. Once the research tool has been applied, it can be stated that the teacher executes inclusive education in the classroom; but this has its beginning in the family and social environment to later strengthen itself in educational centers. This analysis shows that inclusive education must be fostered by different actors and in different spaces. Concluding that the social development in children has a high attachment to their parents; However, there are cases in which children only share with one of their parents, where low self-esteem and weak interpersonal relationships with their peers have been detected.
Description: Resumen: La presente investigación pretende explicar el desarrollo socioemocional en la educación inclusiva de los niños de 4 a 5 años de edad para analizar el desarrollo de sus componentes mediante fichas de observación directa, cuestionarios y una entrevista semiestructurada al personal docente de la escuela Fe y Alegría en el subnivel inicial II. Por medio del método inductivo-deductivo, se determinó cuáles son las causas y consecuencias del desarrollo socioemocional. Aplicada la herramienta de investigación se puede manifestar que el docente ejecuta la educación inclusiva en el aula; pero esta tiene su inicio en el entorno familiar y social para posteriormente robustecerse en los centros educativos. Con este análisis se manifiesta que la educación inclusiva debe ser propiciada por diferentes actores y en diferentes espacios. Concluyendo que el desarrollo social en los niños tiene un elevado apego a sus padres; sin embrago existen casos en los cuales los niños comparten solamente con uno de sus padres, donde se ha detectado baja autoestima y débiles relaciones interpersonales con sus compañeros.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136807.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.