Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51146
Title: Prevalencia de la Salud Mental, Capital Psicológico y Satisfacción Laboral en Docentes del sector Norte y Sur de la ciudad de Quito en el año 2022
Authors: López Acevedo, Viviana Nelcy
Ganán Román, Guisela Estefanía
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Ganán Román, G. E. López Acevedo, V. N. (2023) Prevalencia de la Salud Mental, Capital Psicológico y Satisfacción Laboral en Docentes del sector Norte y Sur de la ciudad de Quito en el año 2022 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51146
Abstract: Abstract: In this research we aimed to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in teachers in the northern and southern sectors of the city of Quito. It presents a quantitative approach, the type of research is non-experimental, cross-sectional, observational, and descriptive. The sample used is 41 teachers. For data collection, scales (DASS - 21) were used to evaluate the 3 dimensions (stress, anxiety, depression); Likewise, to assess psychological capital and job satisfaction, a test with response options on the Likert scale was used. The results showed that there is a predominance of depression and stress with mild or minimal levels in terms of the mental health variable; the dimensions of psychological capital are above their established average, scoring higher the hope dimension; and in terms of job satisfaction, the two intrinsic and extrinsic dimensions scored above the established average, of which teachers are more inclined to intrinsic satisfaction.
Description: Resumen: En esta investigación se propuso determinar la prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes del sector norte y sur de la ciudad de Quito. Presenta un enfoque cuantitativo, el tipo de la investigación es no experimental, transversal, observacional y descriptiva. La muestra que se utilizó es de 41 docentes. Para la recolección de datos se utilizó las escalas (DASS - 21) para evaluar las 3 dimensiones (estrés, ansiedad, depresión); así mismo, para valorar el capital psicológico y satisfacción laboral se empleó un test con opciones de respuesta en escala de Likert. En los resultados se evidenció que hay un predominio de depresión y estrés con niveles leves o mínimos en cuanto a la variable salud mental; las dimensiones del capital psicológico se encuentran por encima de su media establecida, puntuando más alto la dimensión esperanza; y en cuanto a la satisfacción laboral las dos dimensiones intrínseca y extrínseca puntuaron por encima de la media establecida, de las cuales los docentes se inclinan más por la satisfacción intrínseca.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137372.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.