Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51167
Title: | Salud mental, el capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos de educación básica en el sector norte de la ciudad de Puyo durante el año 2022 |
Authors: | Ortega Quinde, Joseph Daniel Moya Núñez, Némesis Anahí |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Moya Núñez, N. A. Ortega Quinde, J. D. (2023) Salud mental, el capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos de educación básica en el sector norte de la ciudad de Puyo durante el año 2022 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51167 |
Abstract: | Abstract: Mental health is the emotional, social and psychological well-being of the individual, therefore, the objective of the present investigation was to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in Ecuadorian basic education teachers in the northern sector of the city of Puyo during the year 2022. Being quantitative descriptive, cross-sectional and non-experimental, the selected sample was 40 teachers of basic education and high school where the instruments used were an Ad Hoc sociodemographic questionnaire, the depression, anxiety and stress scale (DASS -21), psychological capital (PSYCAP) and the general job satisfaction scale. The results were: mild (92%) and moderate (3%) stress, mild (80%), moderate (10%) and severe (10%) anxiety, psychological capital 36.40 and intrinsic satisfaction of 38.65, extrinsic satisfaction 37.97 and satisfaction general of 76.62, it is concluded that teachers have good mental health. |
Description: | Resumen: La salud mental es el bienestar emocional, social y psicológico del individuo, así pues, el objetivo de la presente investigación fue determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos de educación básica en el sector norte de la ciudad de Puyo durante el año 2022. Siendo cuantitativa descriptiva, trasversal y no experimental, la muestra seleccionada fue de 40 docentes de educación básica y bachillerato donde los instrumentos utilizados fueron un cuestionario Ad Hoc sociodemográfico, la escala de depresión, ansiedad y estrés (DASS-21), el capital psicológico (PSYCAP) y la escala general de satisfacción laboral. Los resultados fueron: estrés leve (92%) y moderado (3%), ansiedad leve (80%), moderado (10%) y severo (10%), capital psicológico 36.40 y satisfacción intrínseca de 38.65, satisfacción extrínseca 37.97 y satisfacción general de 76.62, se concluye que los docentes tienen una salud mental buena. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136876.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.