Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51168
Title: | Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos |
Authors: | Guzmán Figueroa, Carmen Gabriela Ordoñez Iñiguez, Jessenia Gabriela |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Ordoñez Iñiguez, J. G. Guzmán Figueroa, C. G. (2023) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51168 |
Abstract: | Abstract: The main objective of this research was to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in Ecuadorian teachers in the Calvario and Divina Misericordia sector of the Gualaceo city, province of Azuay, between September and December of the year 2022. For which used a non-experimental quantitative approach of descriptive cross-sectional design, with a sample of 53 teachers, between 28 and 58 years of age. The instruments used were the depression, anxiety and stress scale questionnaire (DASS 21); psychological capital PCQ-24 and the Warr, Cook and Wall job satisfaction scale. The results showed that, in anxiety, teachers show a 3.8% severe level, 5.7% moderate and 90.6% mild; while, for stress and depression, 100% are at a mild level. In addition, the rating of psychological capital and job satisfaction was medium high. Thus concluding that most educators maintain good mental health, a state of positive psychological development and a set of attitudes and optimistic emotional reactions towards their work. |
Description: | Resumen: La presente investigación tuvo como principal objetivo determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos en el sector Calvario y Divina Misericordia del cantón Gualaceo provincia del Azuay, entre septiembre a diciembre del año 2022. Para lo cual se utilizó un enfoque cuantitativo no experimental de diseño transversal descriptivo, con una muestra de 53 docentes, entre 28 a 58 años. Los instrumentos empleados fueron el cuestionario de escalas de depresión, ansiedad y estrés (DASS 21); capital psicológico PCQ-24 y la escala de satisfacción laboral de Warr, Cook y Wall. Los resultados evidenciaron que, en la ansiedad, los docentes muestran un 3.8% en nivel severo, el 5.7% moderado y el 90.6% leve; mientras que, para el estrés y la depresión, el 100% están en un nivel leve. Además, la calificación del capital psicológico y la satisfacción laboral fue de media alta. Concluyendo así, que la mayor parte de educadores mantiene una buena salud mental, un estado de desarrollo psicológico positivo y un conjunto de actitudes y reacciones emocionales optimistas hacia su trabajo. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136880.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.