Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51175
Title: | Desarrollo Socioemocional y Educación Inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad. |
Authors: | Unda Costa, Alicia Judith Chingal Piarpuezan, Jhoselin Maleny |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Chingal Piarpuezan, J. M. Unda Costa, A. J. (2023) Desarrollo Socioemocional y Educación Inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51175 |
Abstract: | Abstract: The objective of this study is to explain the socio-emotional development of children from 4 to 5 years of age in inclusive education, analyzing the development of its different components through direct observation sheets, questionnaires and semi-structured interviews with teachers from the Educational Unit "Isaac Acosta Calderón , we worked with a population that includes the classroom teacher, five boys and girls and 5 parents. Using the mixed approach (qualitative and quantitative), causes and consequences of socio-emotional development are identified. Applying research tools, it can be said that teachers include inclusive education in the classroom, but this begins in the family and social environment and is later reinforced in the educational center. This analysis shows that inclusive education needs to be promoted by different actors and spaces. Concluding that the progress in the understanding and regulation of the expression of emotions is important and how they are handled positively with their environment, in the same way the empathic response capacity is evidenced. |
Description: | Resumen: El objetivo de este estudio es explicar el desarrollo socioemocional de los niños de 4 a 5 años en educación inclusiva analizando el desarrollo de sus diferentes componentes a través de fichas de observación directa, cuestionarios y entrevistas semiestructuradas a docentes de la Unidad Educativa Isaac Acosta Calderón , se trabajó con una población que abarca a la docente del aula, cinco niños y niñas y 5 padres de familia. Utilizando el enfoque mixto (cualitativo y cuantitativo), se identifican causas y consecuencias del desarrollo socioemocional. Aplicadas herramientas de investigación, se puede decir que los docentes incluyen la educación inclusiva en el aula, pero esto inicia en el entorno familiar y social y se refuerza posteriormente en el centro educativo. Este análisis muestra que la educación inclusiva necesita ser promovida por diferentes actores y espacios. Concluyendo que es importante el progreso en la comprensión y la regulación de la expresión de las emociones y como se manejan de manera positiva con su entorno, de igual manera se evidencia la capacidad de respuesta empática. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136831.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.