Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51179
Title: Desarrollo socioemocional, y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad
Authors: Chamba Rueda Leti Patricia
Urcuango Morales, Rosa Estela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Urcuango Morales, R. E. Chamba Rueda Leti Patricia (2023) Desarrollo socioemocional, y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51179
Abstract: Abstract: The present work entitled the socio-emotional development in the inclusive education of children from 4 to 5 years of age, is based on identifying the teacher's knowledge about inclusive education, analyzing the parental behavior of parents and observing the socio emotional development of children, was carried out at the Manuel Villavicencio School in the Province of Napo, with the participation of a teacher, four parents and four children of Initial Education 2. The methods used are analytical, synthetic and statistical, the techniques were carried out through a bibliographic and field research, three instruments were applied, a semi structured interview with the teacher on inclusive education in the school context, a questionnaire to parents of management of emotions in the family context and an observation sheet to children on developmental milestones. The work focuses on inclusive education as an educational model, addressing the diversity of children regardless of their social, physical and economic status, with the results obtained seeks to improve the family-school relationship.
Description: Resumen: El presente trabajo titulado el desarrollo socioemocional en la educación inclusiva de los niños de 4 a 5 años de edad, se basa en identificar el conocimiento de la docente sobre educación inclusiva, analizar el comportamiento parental de los padres de familia y observar el desarrollo socioemocional de los niños, se realizó en la Escuela Manuel Villavicencio de la Provincia de Napo, con la participación de una docente, cuatro padres de familia y cuatro niños de Educación Inicial 2. Los métodos utilizados son el analítico, sintético y estadístico, las técnicas se realizaron mediante una investigación bibliográfica y de campo, se aplicó tres instrumentos una entrevista semiestructurada a la docente sobre educación inclusiva en el contexto escolar, un cuestionario a padres de Familia de gestión de emociones en el contexto familiar y una ficha de observación a los niños sobre hitos de desarrollo. El trabajo se centra en la educación inclusiva como un modelo educativo, atendiendo la diversidad de los niños y niñas indistintamente de su condición social, física y económica, con los resultados obtenidos se busca mejorar la relación familia-escuela.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136816.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.