Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51198
Title: Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Fiscomisional Padre Miguel Gamboa
Authors: Segarra Morales, Andrea Katalina
Rodríguez Perugachi, Erika Carolina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Rodríguez Perugachi, E. C. Segarra Morales, A. K. (2023) Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Fiscomisional Padre Miguel Gamboa [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51198
Abstract: Abstract:The present investigation: Principles of social constructivism in the Proposal Institutional Pedagogy of the Father Miguel Gamboa Fiscal-Missional Educational Unit , located in the Con Hogar neighborhood, Puerto Francisco de Orellana parish, province of Orellana currently has eighty teachers and one thousand six hundred and fifty students. This work aims to assess the principles of Social Constructivism in practice. pedagogy of said Institution. In this sense, the methodology used is type qualitative, thus, a content analysis is strategically resorted to and a a Documentary Review. The information is collected in a Relationship Matrix, same which is interpreted with clear arguments. Finally, the presence of the five principles of social constructivism, published by Claudia Ordoñez, in the P.P.I. Although that these grow in quantity and the definitions vary very slightly, the great similarities. The reason is that the basis of the Epistemological Principle of the document Institutional is the Constructivist Model; that is, it takes the principles, but in a way general, so it is invited to be clear about them, to favor their implementation.
Description: Resumen: La presente investigación: Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Fisco-misional Padre Miguel Gamboa , ubicada en el barrio Con Hogar, parroquia Puerto Francisco de Orellana, provincia de Orellana, actualmente cuenta con ochenta docentes y mil seiscientos cincuenta estudiantes. Este trabajo tiene el objetivo de valorar los principios del Constructivismo Social en la práctica pedagógica de dicha Institución. En tal sentido, la metodología empleada es de tipo cualitativo, así, se acude estratégicamente a un análisis de contenido e igualmente se realiza una Revisión Documental. La información es recolectada en una Matriz de relación, misma que se interpreta con argumentos claros. Finalmente, se demuestra la presencia de los cinco principios del constructivismo social, publicados por Claudia Ordoñez, en la P.P.I. A pesar de que estos, crecen en cantidad y las definiciones varían muy levemente, son innegables las grandes similitudes. La razón es que la base del Principio Epistemológico del documento Institucional es el Modelo Constructivista; es decir, toma los principios, pero de manera general, por lo que se invita a tenerlos claros, para favorecer su implementació.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136913.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.