Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51258
Title: Salud Mental, Capital Psicológico y Satisfacción Laboral en Docentes Cuencanos en el 2022
Authors: Bustamante Granda, Byron Fernando
Escobar Landívar, Juana Catalina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Escobar Landívar, J. C. Bustamante Granda, B. F. (2023) Salud Mental, Capital Psicológico y Satisfacción Laboral en Docentes Cuencanos en el 2022 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51258
Abstract: Abstract: Mental health, psychological capital and job satisfaction of teachers affections during the Covid-19 pandemic. Our objective was to analyze the prevalence of mental health problems, the level of psychological capital and job satisfaction of teachers in the northern area of Cuenca. In this study 47 teachers participated, the majority were women, married, with an average age of 39 and 14 years of experience. Four instruments were applied: sociodemographic survey, DASS-21, Psychological Capital Questionnaire and Job Satisfaction Scale. Prevalence of: 23.4% in anxiety, 10.6% in distress and 8.5% in depression were obtained, and in the latter there are more severe cases. All psychological capital factors exceeded the midpoint of the scale: hope (Mean=34.72), efficacy (Mean=33.87), resilience (Mean=32.72) and optimism (Mean= 32.17). Job satisfaction exceeded the midpoint of the scale (Mean=78.15), with the extrinsic level being higher than the intrinsic. It is concluded that the main problem of these teachers is anxiety and possible protective factors are hope and extrinsic job satisfaction and optimism and intrinsic satisfaction need to be reinforced.
Description: Resumen: La salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral de los docentes en la pandemia Covid-19 pudieron verse afectados. Nuestro objetivo fue analizar la prevalencia de problemas de salud mental, el nivel de capital psicológico y satisfacción laboral de los docentes de la zona norte de Cuenca. Participaron 47 profesores, la mayoría fueron mujeres, casadas, de media 39 años y 14 años de experiencia. Se aplicaron cuatro instrumentos: encuesta sociodemográfica, DASS 21, Cuestionario de Capital Psicológico y Escala de Satisfacción Laboral. Se obtuvieron prevalencias de: 23.4% en ansiedad, 10.6% de distrés y 8.5% de depresión y en esta última hay más casos severos. Todos los factores del capital psicológico superaron el punto medio de la escala: esperanza (Media=34.72), eficacia (Media=33.87), resiliencia (Media=32.72) y optimismo (Media= 32.17). La satisfacción laboral superó el punto medio de la escala (Media=78.15), siendo el nivel extrínseco mayor que el intrínseco. Se concluye que el principal problema de estos docentes es la ansiedad y los posibles factores de protección son la esperanza y satisfacción laboral extrínseca y se necesitan reforzar el optimismo y la satisfacción intrínseca.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137438.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.