Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51266
Title: | Competencia digital y su relación con la innovación docente en las unidades educativas rurales de la Parroquia Sabanilla |
Authors: | Castillo Cuenca, Haydeé Marisol Rogel Ramírez, Kevin Saúl |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Rogel Ramírez, K. S. Castillo Cuenca, H. M. (2023) Competencia digital y su relación con la innovación docente en las unidades educativas rurales de la Parroquia Sabanilla [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51266 |
Abstract: | Abstract: Digital competence and its relationship with teaching innovation expresses the ability of the educator in the use of technology, to enrich and strengthen the teaching and learning process, which has as general objective, to analyze the relationship between digital competence and innovation of the Basic Education teacher, this research is raised under the interpretivist philosophy, which follows an inductive approach and a qualitative methodological route of cross-sectional and phenomenological cut that allows collecting research data. The tool used was the semi-structured interview as an instrument of information collection, thematic guide, processing, presentation and content analysis, study conducted in the province of Loja, Canton Celica, Sabanilla Parish, with a population of 2443 inhabitants of the rural area, in which I counted with the participation of three teachers of different educational units of fiscal support. The thematic analysis technique was used to analyze the interviews, identifying open codes, subcategories, categories and blocks. Likewise, by means of the diagram made, it was possible to establish and reach the existing relationship between teaching innovation and teachers' competencies. |
Description: | Resumen: La competencia digital y su relación con la innovación docente expresa la habilidad del educador en el uso de la tecnología, para enriquecer y fortalecer el proceso de enseñanza y aprendizaje, el cual tiene como objetivo general, analizar la relación entre la competencia digital y la innovación del docente de Educación Básica, esta investigación está planteada bajo la filosofía interpretativista, la cual sigue un enfoque inductivo y una ruta metodológica cualitativa de corte transversal y fenomenológico que permite recoger datos investigativos. La herramienta utilizada fue la entrevista semi-estructurada como instrumento de recolección de información, guía temática, procesamiento, presentación y análisis de contenido, estudio realizado en la provincia de Loja, Cantón Célica, Parroquia Sabanilla, con una población de 2443 habitantes del área rural, en los cuales conté con la participación de tres docentes de Unidades Educativas distintas de sostenimiento Fiscal. La técnica de análisis temático fue empleada para analizar las entrevistas, identificando códigos abiertos, subcategorías, categorías y bloques. Asimismo, mediante el diagrama ejecutado, se logró establecer y alcanzar la relación existente entre la innovación docente y las competencias del profesorado. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137383.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.