Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51289
Title: Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes del cantón Pindal y Celica
Authors: Toledo Sisalima, Helen Andrea
Guaicha Ordoñez, Stefany Paola
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Guaicha Ordoñez, S. P. Toledo Sisalima, H. A. (2023) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes del cantón Pindal y Celica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51289
Abstract: Abstract: The objective of this research was to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in teachers form the Pindal and Celica canton of the city of Loja. The sample of this study consisted of 39 teachers. The methodology used is based on a non experimental quantitative approach, with a cross-sectional and descriptive design. The instruments used for the collection of information were; Ad Hoc Sociodemographic and Labor Questionnaire, Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS-21), Psychological Capital (PCQ-24) and Job Satisfaction. Regarding the results obtained, the teachers reflected 100% in a mild level of stress, 87.2% mild leve lof anxiety, 84.6% mild leve of depression, the average obtained for psychological capital is 142.87 and job satisfaction 82.59. In conclusion, it can be verified that the teachers evaluated reflect an adequate management of said variables studied.
Description: Resumen: La presente investigación tuvo como objetivo determinar la prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes del cantón Pindal y Celica de la ciudad de Loja. La muestra de este estudio estuvo conformada por 39 docentes. La metodología que se utilizó parte de un enfoque cuantitativo de tipo no experimental, con un diseño transversal y descriptivo. Los instrumentos utilizados para la recolección de información fueron; Cuestionario Ad Hoc sociodemográfico y laboral, Escalas de depresión, ansiedad y estrés (DASS-21), Capital psicológico (PCQ-24) y Satisfacción laboral. En cuanto a los resultados obtenidos, los docentes reflejaron 100% en nivel leve de estrés, 87.2% nivel leve de ansiedad, 84.6% nivel leve de depresión, la media obtenida de capital psicológico es de 142.87 y satisfacción laboral 82.59. En conclusión, se puede constatar que los docentes evaluados reflejan un adecuado manejo en dichas variables estudiadas.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136981.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.