Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51300
Title: | Desarrollo Socioemocional Y Educación Inclusiva en los niños de 4 Y 5 años de edad |
Authors: | Pozo Aguilar, Ximena Catalina Auqui Arias, Mercy Liliam |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Auqui Arias, M. L. Pozo Aguilar, X. C. (2023) Desarrollo Socioemocional Y Educación Inclusiva en los niños de 4 Y 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51300 |
Abstract: | Abstract: The present investigation is entitled Social development and inclusive education in children of 4 and 5 years of age, with the general objective of studying social development and its incidence in inclusive education at the age mentioned in the C.D.I "Safari Kids", the development Socio-emotional in (children) is something innate such as the ability to create socio-affective relationships with their peers and teachers, being significant for the integration of educational inclusion through the mastery of psycho-cognitive skills. The research approach is mixed, analytical, synthetic and statistical, the sample was of an intentional non-probabilistic type, establishing a sample of 35 students, 4 parents, a teacher. The instruments used to collect data in this study include an observation sheet, a questionnaire, and a semi-structured interview. The results indicated that an adequate management of emotions, such as the generation of positive emotional reactions, contributes to social development, while establishing limits in the negative behaviors of children and shaping more appropriate behaviors. |
Description: | Resumen: La presente investigación se titula Desarrollo socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 y 5 años de edad, teniendo como objetivo general estudiar el desarrollo social y su incidencia en la educación inclusiva en la edad mencionada en el C.D.I Safari Kids , el desarrollo socioemocional en los (niños/as) es algo innato como la capacidad de crear relaciones socio afectivas con sus pares y docentes, siendo significativas para la integración de la inclusión educativa mediante el dominio de habilidades psico cognitivas. El enfoque de investigación es mixto, analítico, sintético y estadístico, la muestra fue de tipo no probabilística intencional estableciéndose una muestra de 35 estudiantes, 4 padres, un docente. Los instrumentos utilizados para recopilar datos en este estudio incluyen una ficha de observación, un cuestionario y una entrevista semiestructurada. Los resultados indicaron que un manejo adecuado de las emociones, como la generación de reacciones emocionales positivas, contribuye al desarrollo social, al tiempo que establece límites en los comportamientos negativos de los hijos y moldea conductas más adecuadas. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136951.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.