Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51322
Title: Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil ecuatoriano
Authors: Álvarez Piedra, Ruth Mariela
Álvarez Piedra, Ruth Mariela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Álvarez Piedra, R. M. Álvarez Piedra, R. M. (2023) Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51322
Abstract: Abstract: The principal objective of this study was to identify the main professional competencies of preschool and first-grade teachers in the Loja canton. This research was conducted in the urban area of the capital city of the same canton, with the collaboration of 10 teachers selected through a non-probabilistic convenience sampling method. The research adopted a mixed methods approach, specifically a non-experimental descriptive level, utilizing an ad hoc questionnaire as the data collection instrument for the selected sample. The results revealed a notable performance in Mediation Competencies (99.0%) and Pedagogical Competencies (96.6%), while the lowest performance was associated with Technological Competency (84.9%). Based on these findings, a positive education manual was developed to reinforce Pedagogical and Mediation Competencies, which already exhibited high levels of implementation among the surveyed population. The significance of this work lies in its contribution to improving educational quality by promoting the skills that teachers need to effectively carry out their work.
Description: Resumen: El presente trabajo tuvo como objetivo identificar las principales competencias profesionales de los docentes de educación infantil y primero de básica en el cantón Loja. Este estudio se desarrolló en el casco urbano de la capital homónima de dicho cantón con la colaboración de 10 docentes seleccionados a través de un muestreo no probabilístico por conveniencia. La investigación fue de enfoque mixto, no experimental de nivel descriptivo, aplicándose un cuestionario de tipo ad hoc como instrumento de recopilación de información a la muestra seleccionada, lo que evidenció un notable desempeño en las Competencias de Mediación (99.0%) y Pedagógicas (96.6%), en tanto que el desempeño más bajo se relaciona con la Competencia Tecnológica (84.9%). A partir de estos resultados, se elaboró un manual de educación positiva que refuerza las Competencias Pedagógicas y de Mediación que de por sí ya poseen niveles altos de implementación entre la población encuestada. La importancia de este trabajo radica en su contribución al mejoramiento de la calidad educativa al promover las habilidades que los docentes necesitan para desarrollar adecuadamente su trabajo.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136896.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.