Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51347
Title: Competencia Digital y su Relación con la Innovación Docente en Educación Básica en el Ecuador
Authors: Cabrera Paucar, Edison José
Naspud Lanchimba Sonia Marisol
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Naspud Lanchimba Sonia Marisol Cabrera Paucar, E. J. (2023) Competencia Digital y su Relación con la Innovación Docente en Educación Básica en el Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51347
Abstract: Abstract: In recent years, information and communication technologies (ICTs) have influenced various fields at a social, political and educational level, especially during the SARS Cov-2 pandemic, the educational process in institutions changed their teaching methodology and incorporated technologies to streamline the educational process, innovate in teaching practice and make use of teaching tools. This change in teaching modality requires the teaching team to train, acquire and develop digital skills that allow them navigate the virtual educational change, as well as face-to-face using ICTs focused on student learning. The research presented is designed under an interpretative philosophy with an inductive approach, following the qualitative methodological route, with a sample of 3 basic education teachers from different educational institutions, in order to identify the relationship between digital competence and teacher innovation. The results show that teachers acquired digital skills to innovate in their pedagogical practice, improve the quality of education and contribute to learning significance of the learners within the training process.
Description: Resumen: En los últimos años, las tecnologías de la información y comunicación (TICs) han influido en varios campos a nivel social, político y educativo, en especial durante la pandemia por SARS Cov-2 el proceso educativo en las instituciones cambió su metodología de enseñanza e incorporaron las tecnologías para agilizar el proceso educativo, innovar en la práctica docente y hacer uso de herramientas didácticas. Este cambio de modalidad de enseñanza exige al equipo docente capacitarse, adquirir y desarrollar competencias digitales que les permitan desenvolverse en el cambio educativo virtual, así como presencial empleando las TICs enfocadas al aprendizaje de los educandos. La investigación presentada es diseñada bajo una filosofía interpretativita de enfoque inductivo, siguiendo la ruta metodológica cualitativa, con una muestra de 3 docentes de educación básica de diferentes instituciones educativas, con el fin de identificar la relación de la competencia digital con la innovación de los docentes. Los resultados muestran que los docentes adquirieron competencias digitales para innovar en su práctica pedagógica, mejorar la calidad de la educación y aportar al aprendizaje significativo de los educandos dentro del proceso formativo.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136973.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.