Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51354
Title: Competencia digital y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Jadán
Authors: Andrade Martínez, Diego Valery
Sumba Yanza, Rommel Rolando
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Sumba Yanza, R. R. Andrade Martínez, D. V. (2023) Competencia digital y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Jadán [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51354
Abstract: Abstract: The research project titled "Digital competence and its relationship with innovation teacher at the Jadán Educational Unit", in which 5 teachers participated, had the objective The main objective is to analyze the relationship between digital competence and teaching innovation. For it, An exhaustive bibliographic analysis was carried out that supported the work of investigation. In addition, the interview was used as a technique to collect data, The results obtained were subsequently analyzed using a matrix in which adequately organized the responses. Through this analysis, it was possible to identify the innovations that the teachers interviewed acquired during the pandemic period of Covid-19. These innovations were represented in a diagram. As a result of research, it was concluded that the teachers interviewed managed to acquire significant digital competencies for their teaching innovation, in this sense recommended to the directors of the institution to organize training that promotes the use technological and innovative in the classroom experience, likewise, it was suggested to teachers continue using technology, since it had become an extremely useful in their work, facilitating their performance as educators.
Description: Resumen: El proyecto de investigación titulado "Competencia digital y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Jadán", en el que participaron 5 docentes, tuvo como objetivo principal analizar la relación entre la competencia digital y la innovación docente. Para ello, se llevó a cabo un exhaustivo análisis bibliográfico que fundamentó el trabajo de investigación. Además, se utilizó la entrevista como técnica para recopilar datos, posteriormente se analizaron los resultados obtenidos mediante una matriz en la que se organizó adecuadamente las respuestas. A través de este análisis, se pudo identificar las innovaciones que los docentes entrevistados adquirieron durante el periodo de la pandemia del Covid-19. Estas innovaciones fueron representadas en un diagrama. Como resultado de la investigación, se llegó a la conclusión de que los docentes entrevistados lograron adquirir competencias digitales significativas para su innovación docente, en este sentido se recomendó a los directivos de la institución gestionar capacitaciones que fomenten el uso tecnológico e innovador en la experiencia áulica, así mismo, se sugirió a los docentes continuar utilizando la tecnología, ya que se había convertido en una herramienta sumamente útil en su labor, facilitando su desempeño como educadores.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=136993.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.