Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51368
Title: La gamificación y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de la biología
Authors: Guamán Coronel, Diana Cecilia
Flores Agreda, Jessael Fernanda
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Flores Agreda, J. F. Guamán Coronel, D. C. (2023) La gamificación y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de la biología [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51368
Abstract: Abstract: Technological advances have changed the way society lives today. acquires information and knowledge, consequently, the educational field must adapt and find strategies that adapt to the new digital age. The present degree work is called Gamification and the use of tools "technological technologies for the teaching of Biology" the research was carried out in the San Francisco de Asís Educational Unit of the Zamora canton, where its objective consisted of analyzing how gamification and the use of technological tools They strengthen the teaching-learning process of experimental sciences. The The applied methodology had a mixed approach, with a non-experimental and transversal study. descriptive type; A survey was used to collect data. Google Forms tool whose purpose was to diagnose the level of knowledge in teachers about the application of gamification and technological tools, once processed the data it was possible to conclude that gamification mediated with the tools technology is an excellent motivational strategy for the student to retain knowledge and experience learning satisfactorily.
Description: Resumen: Los avances tecnológicos han cambiado la forma en como la sociedad actual adquiere información y conocimiento, en consecuencia, el ámbito educativo debe acoplarse y encontrar estrategias que se adapten a la nueva era digital. El presente trabajo de titulación se denomina La gamificación y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de la Biología la investigación se efectuó en la Unidad Educativa San Francisco de Asís del cantón Zamora, en donde su objetivo consistía en analizar cómo la gamificación y el uso de herramientas tecnológicas fortalecen el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias experimentales. La metodología aplicada tuvo un enfoque mixto, con estudio no experimental y transversal de tipo descriptivo; para la recolección de datos se utilizó una encuesta en la herramienta Google Forms cuyo propósito era diagnosticar el grado de conocimiento en los docentes sobre la aplicación de la gamificación y herramientas tecnológicas, una vez procesado los datos se pudo concluir que la gamificación mediada con las herramientas tecnológicas es una excelente estrategia motivacional para que el estudiante retenga conocimientos y experimente el aprendizaje de forma satisfactoria.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137023.TITN.
Appears in Collections:Titulación en Pedagogía de la Química y la Biología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.