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Title: La calidad de la atención y la satisfacción del usuario en el Servicio de Ortopedia y Traumatología del Hospital General IESS Latacunga
Authors: Sarango González, Karen Pamela
Cedeño Morales, Luis Alfredo
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Cedeño Morales, L. A. Sarango González, K. P. (2023) La calidad de la atención y la satisfacción del usuario en el Servicio de Ortopedia y Traumatología del Hospital General IESS Latacunga [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51376
Abstract: Abstract: Health being an unavoidable right of every society, which in Ecuador forms part of its good living plan, it is a priority that the health establishments run by the Ministry of Public Health and the IESS, as they are the ones with the greatest influx of users maintained at a national level, have quality service standards: since there is a gap in knowledge about the quality of care in hospital services, the perception of user on it generates an interest on the part of the authorities to solve said problematic. The objectives of the research are aimed at determining the User satisfaction as an indicator of quality of care in the Orthopedic Service and Traumatology of the IESS Latacunga General Hospital in order to propose strategies for continuous improvement, specific objectives, the aim is to analyze the quality of care of the Orthopedics and Traumatology Service of the IESS Latacunga General Hospital, to establish the factors that affect user satisfaction and thus formulate strategies of continuous improvement. The methodology applied in this study consisted of a quantitative, descriptive cross-sectional research, the approximate universe population was 626 users of the outpatient clinic, so based on the finite population formula the sample obtained was 238 outpatient consultation users of the Orthopedics Service and Traumatology of the IESS Latacunga General Hospital. The instrument for collection was through the SERVQUAL survey validated in Latin American populations with characteristics similar to this study. The results were that the quality of care provided in the Orthopedics and Traumatology Health Service of the IESS General Hospital are relevant and influence user satisfaction, in this way it will be generated strategies for continuous improvement that contribute to the quality of the service, the same that will have a great impact on the management of Health services.
Description: Resumen: La salud al ser un derecho ineludible de toda sociedad, que en el Ecuador forma parte de su plan de buen vivir, es prioritario que los establecimientos de salud regentados por el Ministerio de Salud Pública y del IESS, al ser los que mayor afluencia de usuarios mantienen a nivel nacional, tengan estándares de servicio de calidad: al existir un vacío de conocimiento sobre la calidad de la atención en los servicios hospitalarios, la percepción del usuario sobre el mismo genera un interés de parte de las autoridades para solucionar dicha problemática. Los objetivos de la investigación están encaminado en determinar la satisfacción del usuario como indicador de calidad de la atención en el Servicio de Ortopedia y Traumatología del Hospital General IESS Latacunga para así proponer estrategias de mejoramiento continuo, objetivos específicos se pretende analizar la calidad de la atención del Servicio de Ortopedia y Traumatología del Hospital General IESS Latacunga, para establecer los factores que afectan en la satisfacción del usuario y así formular estrategias de mejoramiento continuo. La metodología aplicada en este estudio consistió en una investigación cuantitativa, descriptiva transversal, la población universo aproximada fue de 626 usuarios de la consulta externa, por lo que en base a la fórmula de población finita la muestra obtenida fue de 238 usuarios de consulta externa del Servicio de Ortopedia y Traumatología del Hospital General IESS Latacunga. El instrumento para la recolección fue a través de la encuesta SERVQUAL validada en poblaciones latinoamericanas con características similares a este estudio. Los resultados fueron que la calidad de atención brindada en el Servicio de Salud de Ortopedia y Traumatología del Hospital General IESS son relevantes e influyen en la satisfacción del usuario de esta manera se generará estrategias para el mejoramiento continuo que aporte a la calidad del servicio, las mismas que tendrán gran impacto en la gestión de servicios de Salud.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137041.TITN.
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