Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51381
Title: Prevalencia de la salud mental capital psicológico y satisfacción laboral en docentes en docentes de la ciudad de Alausí, Provincia de Chimborazo
Authors: Ocampo Vásquez, Karina Elizabeth
Rivera Juca, Víctor Fabian
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Rivera Juca, V. F. Ocampo Vásquez, K. E. (2023) Prevalencia de la salud mental capital psicológico y satisfacción laboral en docentes en docentes de la ciudad de Alausí, Provincia de Chimborazo [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51381
Abstract: Abstract: This study was carried out with the objective of determining the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in teachers who work in the city of Alausí, province of Chimborazo. The methodology is quantitative approach, non-experimental design, cross sectional, descriptive. 40 teachers were selected, evaluated with the Ad Hoc questionnaire, depression, anxiety and stress scale (DASS - 21), psychological capital questionnaire and job satisfaction. 90% were found to have a mild level of stress, 72.5% a mild level of anxiety, and a mild level of depression in 85%. Psychological capital with an average of 149.30. In intrinsic satisfaction the average was 42.50, and 42.38 for the extrinsic, the general average was 84.87. It is concluded that teachers present low levels of depression, anxiety and stress, with a low level of mental health involvement, according to psychological capital scores, they have resources to deal with work stressors, and they are satisfied with the job. However, there is a part of the population that does have effects on their mental health.
Description: Resumen: Este estudio se realizó con el objetivo de determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y satisfacción laboral en docentes que laboran en la ciudad de Alausí, provincia de Chimborazo. La metodología es de enfoque cuantitativo, diseño no experimental, de corte transversal, descriptiva. Fueron seleccionados 40 docentes, evaluados con el cuestionario Ad Hoc, escala de depresión, ansiedad y estrés (DASS 21), cuestionario de capital psicológico y de satisfacción laboral. Se encontró un 90% con nivel leve de estrés, 72.5% nivel leve de ansiedad, y nivel leve en depresión en 85%. Capital psicológico con una media de 149.30. En la satisfacción intrínseca la media fue de 42.50, y 42.38 para la extrínseca, la media general fue de 84.87. Se concluye que los docentes presentan niveles bajos de depresión, ansiedad y estrés, con un nivel de afectación bajo de salud mental, según las puntuaciones del capital psicológico, cuentan con recursos para hacer frente a los estresores laborales, y están satisfechos con el trabajo. No obstante, existe una parte de la población que si tiene afectaciones en su salud mental.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137451.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.