Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51416
Title: | Salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de primaria y secundaria del Cantón Balsas |
Authors: | Salazar Torres, Cristina Alexandra Sánchez Godos, Gina Jaquelin |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Sánchez Godos, G. J. Salazar Torres, C. A. (2023) Salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de primaria y secundaria del Cantón Balsas [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51416 |
Abstract: | Abstract: Several investigations indicate the importance of the study of mental health in relation to job satisfaction and psychological capital of teachers who work in public and private educational institutions. Objective: To determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in primary and secondary school teachers. Methodology: Quantitative, non-experimental approach and descriptive cross-sectional design. Sample: 35 education professionals who met the inclusion and exclusion criteria. Instruments: to obtain results, an Ad Hoc Sociodemographic and Labor Questionnaire, Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS - 21), Psychological Capital and Job Satisfaction were used. Results: a higher prevalence was observed in average levels of anxiety, depression and stress, in addition, average levels for both psychological capital and job satisfaction. Conclusions: it could be taken as a reference that the participating sample presents a stable state of mental health, however, a minority of participants is observed who register medium-high problems in these mental health variables. |
Description: | Resumen: Varias investigaciones indican la importancia del estudio de la salud mental en relación con la satisfacción labora y el capital psicológico de los docentes que laboran en instituciones educativas públicas como privadas. Objetivo: Determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de educación primaria y secundaria. Metodología: Enfoque cuantitativo, no experimental y de diseño transversal descriptivo. Muestra: 35 profesionales en educación que cumplían con los criterios de inclusión y exclusión. Instrumentos: para la obtención de resultados se utilizó un Cuestionario Ad Hoc sociodemográfico y laboral, Escalas de depresión, ansiedad y estrés (DASS 21), Capital psicológico y Satisfacción laboral. Resultados: se observó mayor prevalencia en niveles leves de ansiedad, depresión y estrés, además, niveles medios tanto para capital psicológico como para satisfacción laboral. Conclusiones: se pudo tomar como referencia que la muestra participante presenta un estado de salud mental estable, sin embargo, se observa una minoría de participantes que registran problemas de salud mental. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137456.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.