Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51430
Title: Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Alvernia Quito Ecuador
Authors: Segarra Morales, Andrea Katalina
Gonza Vivanco, Jessenia Cristina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Gonza Vivanco, J. C. Segarra Morales, A. K. (2023) Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Alvernia Quito Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51430
Abstract: Abstract: The present research work entitled Principles of Social Constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal of the Educational Unit ¨Alvernia¨ Quito-Ecuador, aims to assess the principles of social constructivism of the pedagogical practice that identifies the techniques and instruments applied in the educational process. A qualitative methodology was used through documentary review of scientific articles on conceptions related to the subject of study. The findings are reflected in the instrument used relationship matrix, it highlights the educational proposal that links the five principles of social constructivism to the law of intercultural education and the Ecuadorian National Curriculum, likewise evidence that social constructivism has a contribution fundamental to student learning, encourages their active participation, enhances their ability to build knowledge and develops important skills and competencies. The students of the ¨Alvernia¨ Educational Unit position themselves as protagonists of the learning process in the theoretical and methodological conceptions of constructivism social, which leads to the achievement of a critical, analytical and creative mentality, as well as the activation of significant learning experiences.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación titulado Principios del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa ¨ Alvernia¨ Quito-Ecuador, tiene como objetivo valorar los principios del constructivismo social de la práctica pedagógica que identifica las técnicas e instrumentos aplicados en el proceso educativo. Se utilizó una metodología cualitativa mediante revisión documental de artículos científicos sobre concepciones afines al tema de estudio. Los hallazgos se plasman en el instrumento utilizado matriz de relación, en ella se destaca la propuesta educativa que vincula los cinco principios del constructivismo social a la ley de educación intercultural y al Currículo Nacional Ecuatoriano, de igual manera evidencia que el constructivismo social tiene un aporte fundamental al aprendizaje de los estudiantes, fomenta su participación activa, potencia su capacidad de construir conocimientos y desarrolla habilidades y competencias importantes. Los estudiantes de la Unidad Educativa ¨Alvernia ¨ se posicionan como protagonistas del proceso de aprendizaje en las concepciones teóricas y metodológicas del constructivismo social, lo que conduce al logro de una mentalidad crítica, analítica y creativa, así como a la activación de experiencias de aprendizajes significativas.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137042.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.