Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51447
Title: Competencia digital y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Sevilla de Oro
Authors: Andrade Martínez, Diego Valery
Solis Córdova, Eliana Marianela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Solis Córdova, E. M. Andrade Martínez, D. V. (2023) Competencia digital y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Sevilla de Oro [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51447
Abstract: Abstract: The objective of this research was to analyze the relationship between digital competence and innovation of basic education teachers in the "Sevilla de Oro" Educational Unit. An interpretative, cross-sectional and phenomenological methodological approach was used, with a qualitative approach. The process began with the collection of relevant information on the study variables in different institutional repositories. Then, data collection instruments were applied to the teachers of the educational unit to identify the challenges and competencies developed. Among the most significant results, the importance of implementing an effective methodology to improve the digital competence of educators in order to foster educational innovation stands out. The findings indicate that educators who had professional development opportunities and instructional assistance focused on the development of technological skills were better prepared to implement innovative pedagogical approaches in the educational environment. In conclusion, the new technology brought real innovation in Ecuador, teachers, updated their knowledge, used digital platforms and ICT tools that they did not previously consider in their classes.
Description: Resumen: El objetivo de esta investigación fue analizar la relación entre la competencia digital y la innovación de los docentes de educación básica en la Unidad Educativa Sevilla de Oro . Se utilizó un enfoque metodológico interpretativo, transversal y fenomenológico, con un enfoque cualitativo. El proceso comenzó con la recopilación de información relevante sobre las variables de estudio en diferentes repositorios institucionales. Luego se aplicaron instrumentos de recolección de datos a los docentes de la unidad educativa para identificar los desafíos y competencias desarrolladas. Entre los resultados más significativos, se destaca la importancia de implementar una metodología efectiva para mejorar la competencia digital de los educadores, con el fin de fomentar la innovación educativa. Los hallazgos indican que los educadores que tuvieron oportunidades de desarrollo profesional y asistencia instructiva centradas en el desarrollo de habilidades tecnológicas estaban mejor preparados para implementar enfoques pedagógicos innovadores en el entorno educativo. En conclusión, la nueva tecnología trajo consigo una verdadera innovación en el Ecuador, los docentes, actualizaron sus conocimientos, usaron plataformas digitales y herramientas de las TIC que antes no las consideraban en sus clases.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137465.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.