Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51457
Title: Formación en competencias digitales: Análisis en docentes de bachillerato en Instituciones Educativas de la ciudad de Zumba
Authors: Guerrero Chirinos, Reinaldo Antonio
Jiménez Jiménez, Jessica Karina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Jiménez Jiménez, J. K. Guerrero Chirinos, R. A. (2023) Formación en competencias digitales: Análisis en docentes de bachillerato en Instituciones Educativas de la ciudad de Zumba [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51457
Abstract: Abstract: The present research work was carried out in the High School "Manuela Saenz" and High School "Zumba", where an investigation was conducted on the topic Training in digital competencies: Analysis in high school teachers in educational institutions in the city of Zumba, where the general objective is: To analyze the level of digital competencies of high school and higher basic teachers, taking as a basis the Common Framework of teaching digital competence. The theoretical framework addressed issues related to digital competencies and their importance in the educational field; the methodology was based on the use of the following methods: deductive, inductive, analytical, synthetic and hermeneutic; bibliographic and field techniques were used for data collection, where the main instrument was the survey. The research population is made up of fifteen teachers, which once analyzed allowed us to determine the level of competencies that teachers have in different areas, as well as other data such as the tools they use most in the classroom, the influence of sociodemographic aspects.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación se llevó a cabo en el Colegio de Bachillerato Manuela Sáenz y Colegio de Bachillerato Zumba , en donde se realizó una investigación sobre el tema Formación en competencias digitales: Análisis en docentes de bachillerato en Instituciones Educativas de la ciudad de Zumba, en donde el objetivo general es: Analizar el nivel de competencias digitales de los docentes de bachillerato y básica superior, tomando como base el Marco común de la competencia digital docente. En el marco teórico se abordó temáticas relacionas a las competencias digitales y su importancia en el ámbito educativo; la metodología se basó en la utilización de los métodos: deductivo, inductivo, analítico, sintético y hermenéutico, para la recolección de información se utilizó técnicas bibliográficas y de campo, donde el principal instrumento fue la encuesta. La población investigada está conformada por quince docentes, la misma que una vez analizada nos permitió determinar el nivel de competencias que tienen los docentes en distintas áreas, además de otros datos como las herramientas que más utiliza en el aula, la influencia que tienen aspectos sociodemográficos.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137167.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía de las Matemáticas y la Física



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.