Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51458
Title: Formación en competencias digitales: análisis a docentes de bachillerato en instituciones de la ciudad de Quito
Authors: Herrera Solórzano, Mónica Cleotilde
Montenegro Tejada, Fausto Ismael
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Montenegro Tejada, F. I. Herrera Solórzano, M. C. (2023) Formación en competencias digitales: análisis a docentes de bachillerato en instituciones de la ciudad de Quito [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51458
Abstract: Abstract: This thesis was developed with the objective to identify needs and strengths that may be found when using digital competences for teachers who work in educational institutions in Quito, specifically at High-school levels of Mathematics, Physics and Natural Science. It was really important to examine the level of management of digital competencies in educational fields. In this document it has been taken into account the framework related to professional teachers digital competencies which are established by Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF) with the objective to integrate digital technology in teachers responsibilities in scholar levels (no college nor university). Through an exhaustive bibliographical research, it was possible to search, select and organize the theoretical basis of faculty s digital competences. For the diagnostic of digital competencies, it was necessary to implement the technique of survey. As instrument, it was considered the application of an automatized questionnaire which was sent to every single participant. For the construction of this thesis, it was taken into account five areas related to teachers digital competency; such as: information and data literacy, communication and collaboration, digital content creation, security and problem solving. The whole research process remarked that the elaboration of Digital content is a crucial field which motivates us to design an improvement plan, which allows the creation and employment of digital competencies by teachers looking forward to a more efficient education in our current context.
Description: Resumen: La presente investigación se desarrolló en torno a identificar las necesidades y fortalezas en el uso de tecnologías digitales por parte de los docentes de bachillerato en las especialidades de Matemática, Física y Ciencias Naturales, fue de vital importancia examinar el nivel de competencia digital, tomando como base el marco común de la competencia digital docente establecido por el Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF) quien contempla la integración de las tecnologías digitales por parte de los maestros en los niveles educativos no universitarios. Mediante la Técnica de investigación bibliográfica se realizó la búsqueda, selección y organización de fundamentos teóricos de competencia digital docente. Para el diagnóstico de las competencias digitales se utilizó la técnica de encuesta, como instrumento se realizó un cuestionario automatizado y aplicado a cada participante en el cual se evaluó las cinco áreas de competencia digital, tales como: alfabetización en información y datos, comunicación y colaboración, creación de contenidos digitales, seguridad y resolución de problemas. Finalmente se determinó que la creación de contenidos digitales es el área crítica que motiva el diseño de un plan de mejora, que permita la formación y empleo de competencias digitales por parte de los docentes hacia una educación más eficaz en el contexto actual.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137171.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía de las Matemáticas y la Física



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.