Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51468
Title: | Formación en competencias digitales: análisis a docentes de bachillerato en instituciones de Portoviejo |
Authors: | Jaramillo Serrano, Fabián Augusto Tuárez Cedeño, Éricka Jasmín |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Tuárez Cedeño, É. J. Jaramillo Serrano, F. A. (2023) Formación en competencias digitales: análisis a docentes de bachillerato en instituciones de Portoviejo [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51468 |
Abstract: | Abstract: The whole world is immersed in a digital era, technological advances are included in daily tasks, one of them education, which makes use of various technological tools, which has generated benefits in our activities; however, many times these are not used in the best possible way, either because they are unaware of certain tools or because they are not handled correctly. This quantitative, non-experimental, cross-sectional and descriptive titling work exposes the levels of digital competence that certain teachers of educational establishments in Portoviejo have, also relating them to sociodemographic characteristics. At the discretion of the researcher, a sample of 15 teachers from various educational institutions of Portoviejo, Manabí province, was selected. and an online questionnaire was applied to them. The results obtained were analyzed, coming to know that the level of digital competence tends to be intermediate in each of the areas proposed by INTEF (2017) in the Common Framework of Digital Competence for Teachers. |
Description: | Resumen: El mundo entero está inmerso en una era digital, los avances tecnológicos son incluidos en labores cotidianas, una de ellas la educación que hace uso de varias herramientas tecnológicas, lo que ha generado beneficios en nuestras actividades; sin embargo, muchas veces estos no son aprovechados de la mejor manera posible, ya sea por desconocer ciertas herramientas o por no manejarlas correctamente. El presente trabajo de titulación cuantitativo, no experimental, transversal y descriptivo expone los niveles de competencia digital con los que cuentan ciertos docentes de planteles educativos de Portoviejo, relacionándolos también con características sociodemográficas. A criterio del investigador seseleccionó una muestra de 15 docentes de varias instituciones educativas del cantón Portoviejo, provincia de Manabí, y se les aplicó un cuestionario en línea. Los resultados obtenidos fueron analizados, llegando a conocer que el nivel de competencia digital tiende a ser intermedio en cada una de las áreas propuestas por el INTEF (2017) en el Marco Común de Competencia Digital Docente. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137227.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía de las Matemáticas y la Física |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.