Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51475
Title: Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil
Authors: Pozo Aguilar, Ximena Catalina
Alba Ramírez, Andrea Carolina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Alba Ramírez, A. C. Pozo Aguilar, X. C. (2023) Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51475
Abstract: Abstract: The study on the characterization of the professional competences of early childhood educators had as an aim to determine the indispensable professional skills which are needed in pre-school among several teachers of public and secular schools as well as public and governmental organizations in urban areas from the south of Quito, in Pichincha province, period 2022. This study was carried out through a descriptive and documental methodology as well as a qualitative approach in which the research tool was an Ad Hoc questionary. This questionary disclosed the greater advantage that teachers from pre-school and first grade have in mediation and conflict resolution skills. Its results showed that this group of teachers not only apply what they know in theory but also what they have been learning during the time of constant training in their teaching field, the same that allows them an improvement in their behavior and their multidimensional way of thinking. On the other hand, it was found that not all the teachers who were surveyed have acquired several of the professional competences which were proposed, the ones that allow them to mediate with children s abilities in the teaching-learning process. Thus, defining that the result will be reflected through the teachers performance in their area of expertise.
Description: Resumen: El estudio sobre la caracterización de las competencias profesionales del educador/a infantil tuvo como objetivo determinar las esenciales competencias profesionales de educación inicial entre varias docentes de instituciones fiscales, laicos y gubernamentales urbanas del sur de Quito en la provincia de Pichincha, periodo 2022; se utilizó una metodología descriptiva, documental además de un enfoque cualitativo, en el cual el instrumento fue un cuestionario Ad Hoc que reveló una mayor ventaja de las docentes de educación inicial y primero de básica en la competencia de mediación y resolución de conflictos. Los resultados indicaron que las educadoras tienen una visión integral de la teoría y práctica donde el profesional trata de forma integral y multidimensional que requiere de constante capacitación en su actuar y pensar. Se descubre que no todos los docentes encuestados han adquirido varias competencias profesionales planteadas, siendo fundamental que les permitan mediar en el proceso educativo con las capacidades de los niños en el proceso de enseñanza-aprendizaje, definiéndose así que el resultado se vea reflejado en la práctica que ejerza el docente en el campo laboral.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137084.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.