Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51478
Title: | Caracterización de las competencias del Educador Infantil Ecuatoriano |
Authors: | Rentería Tituaña, Katty Vanessa Baldeón Tobar, Daniela Estefanía |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Baldeón Tobar, D. E. Rentería Tituaña, K. V. (2023) Caracterización de las competencias del Educador Infantil Ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51478 |
Abstract: | Abstract: This dissertation is about the teaching competencies of Ecuadorian Early Childhood Educators in different Institutions in the Distrito Metropolitano de Quito. The objective of the research is to identify the professional competencies, as well as, the Pedagogical Planning Intervention Proposal based on Positive Education. It is based on the importance of developing competencies during the student and professional life of the teachers, and its application in the different learning spaces. The research design is mixed, as qualitative and quantitative methods are used to answer this inquiry, and the sample is based on ten early childhood education teachers who are currently teaching. The instrument used was the Carrera-Herrera questionnaire "Professional Competencies of the Ecuadorian Early Childhood Educator". In conclusion, it was found that the educators are strong in pedagogical, planning and organisational skills; through the pedagogical proposal based on positive education, the development of socio-emotional skills, which are important for the comprehensive development of infants, is sought. |
Description: | Resumen: La presente tesis tiene como tema las competencias docentes del educador/ra infantil ecuatoriano en las diferentes instituciones del Distrito Metropolitano de Quito, el objetivo de la investigación es identificar las competencias profesionales además de la planificación de una propuesta de intervención pedagógica basada en la Educación Positiva, el enfoque de esta se basa en la importancia del desarrollo competencias durante la vida estudiantil y profesional de los docentes además de su aplicación en los diferentes espacios de aprendizaje. El diseño de la investigación es mixto pues se utilizan métodos cualitativos y cuantitativos, para dar respuesta a la interrogante además la muestra se basa en 10 docentes de educación infantil, que se encuentran ejerciendo su actividad docente, el intrumento a utilizar fue el cuestionario Competencias Profesionales del Educador Infantil Ecuatoriano de Carrera- Herrera. Como conclusión se dio a conocer la fortaleza de los docentes en las competencias pedagógicas, de planificación y organización; mediante la propuesta pedagógica basada en la educación positiva se busca el desarrollo de la competencia socioemocional la cual resulta importante para el desarrollo integral de los infantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137080.TITN. |
Appears in Collections: | Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.