Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51481
Title: Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil ecuatoriano
Authors: Beltrán Guevara, Patricia Maricela
Jaramillo Calva, Felicia Obdulia
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Jaramillo Calva, F. O. Beltrán Guevara, P. M. (2023) Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51481
Abstract: Abstract: Teaching practice involves the application of several competencies and within early childhood education some more specific ones can be highlighted that are necessary in their context. In the present work, the competencies of the Ecuadorian early childhood educator are characterized and their degree of application is measured. After analyzing scientific sources on the skills required of professional teachers, a survey was conducted among 10 teachers who work in two educational units in the provinces of Zamora Chinchipe and Azuay. The survey asked about the frequency of application of 8 professional competencies in the classroom, ranging from Never to Very Frequently, where mediation and conflict resolution and socioemotional skills stood out. With the results obtained, the analysis is carried out, identifying the competencies and their level of application. Focusing on the most positive aspects collected by the instrument, a proposal is offered to the General Rumiñahui institution in the province of Zamora Chinchipe to continue strengthening socioemotional competencies.
Description: Resumen: La práctica docente envuelve la aplicación de varias competencias y dentro de la educación infantil se pueden resaltar algunas más específicas que son necesarias en su contexto. En el presente trabajo se realiza la caracterización de las competencias del educador/a infantil ecuatoriano y medir su grado de aplicación. Luego de analizar fuentes de científicas sobre las habilidades que se requieren en los profesionales docentes se realizó una encuesta a 10 maestras que ejercen su carrera en dos unidades educativas de las provincias de Zamora Chinchipe y Azuay. En esta se preguntó la frecuencia de aplicación de 8 competencias profesionales dentro del aula de clase en un rango que va desde Nunca hasta Muy Frecuentemente donde las de mediación y resolución de conflictos y socioemocionales se destacaron. Con los resultados arrojados se realiza el análisis, se identifica las competencias y su nivel de aplicación. Enfocándose en los aspectos más positivos recogidos por el instrumento se ofrece una propuesta dirigida a la institución General Rumiñahui en la provincia de Zamora Chinchipe para seguir potenciando las competencias socioemocionales.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137131.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.