Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51500
Title: | Competencia digital y su relación con la innovación docente en una unidad educativa rural del cantón Pindal |
Authors: | Barnuevo Solís, Xavier Andrés Guerrero Sisalima, Juliana del Cisne |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Guerrero Sisalima, J. D. C. Barnuevo Solís, X. A. (2023) Competencia digital y su relación con la innovación docente en una unidad educativa rural del cantón Pindal [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51500 |
Abstract: | Abstract: This degree work called: Digital competence and its relationship with teaching innovation in a Rural Educational Unit of the Pindal canton, aims to general: Analyze the relationship between digital competence and teacher innovation in a Rural Educational Unit of the Pindal Canton. This research is designed under the philosophy interpretivist, through the inductive approach, following a qualitative methodological route cross-sectional and phenomenological that allows analyzing the data collected in time determined to establish conclusions and recommendations. The applied tool was the semi-structured interview in which questions were asked according to the interviewed to achieve the objectives proposed in the study. For the analysis of the interview, the thematic analysis technique was applied through identification of open codes, subcategories, categories and blocks was also carried out a diagram in which the relationship between innovation and teaching competence could be determined. As a general conclusion, it was possible to identify that there is a relationship between the competencies digital technologies and teaching innovation being of great importance to impart learning significant. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de titulación denominado: Competencia digital y su relación con la innovación docente en una Unidad Educativa Rural del cantón Pindal, tiene como objetivo general: Analizar la relación entre la competencia digital y la innovación del docente de una Unidad Educativa Rural del Cantón Pindal. Esta investigación está diseñada bajo la filosofía interpretativista, mediante el enfoque inductivo, siguiendo una ruta metodológica cualitativa de corte transversal y fenomenológico que permite analizar los datos recogidos en tiempo determinado para establecer las conclusiones y recomendaciones. La herramienta aplicada fue la entrevista semi-estructurada en la que se realizó preguntas de acorde a los entrevistados para alcanzar los objetivos propuestos en el estudio. Para el análisis de la entrevista se aplicó la técnica de análisis temático a través de la identificación de códigos abiertos, subcategorías, categorías y bloques así mismo se realizó un diagrama en la que se pudo determinar la relación de la innovación y competencia docente. Como conclusión general se pudo identificar que si existe una relación entre las competencias digitales y la innovación docente siendo de gran importancia para impartir aprendizajes significativos. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137122.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.