Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51506
Title: Competencia digital y su relación con la innovación docente en Educación Básica de la Unidad Educativa El Oro del Cantón Ambato
Authors: Delgado Valverde, Andrea Karina
León Suárez, Darwin Iván
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: León Suárez, D. I. Delgado Valverde, A. K. (2023) Competencia digital y su relación con la innovación docente en Educación Básica de la Unidad Educativa El Oro del Cantón Ambato [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51506
Abstract: Abstract: The present investigative work with the topic Digital competence and its relationship with innovation teaching was developed in Basic Education teachers of the El Oro Educational Unit of the Cantón Ambato, at the same time, was approached through a qualitative approach methodology, designed under the interpretivist philosophy with a cross section, in addition to the method that is developed was inductive with convenience sampling, the instrument used for the The collection of information was the semi-structured interview, in order to determine the existing correlation between the study variables and in this way answer the question proposed and at the same time be able to develop the objectives set, through these parameters it was possible establish the relationship that exists between digital competence and teaching innovation in the Ecuador since, as a result of the global pandemic, technology was chosen as a source for educational development in the face of this health emergency, leaving as results, innovations by the teaching staff that generated new pedagogical alternatives that contribute to the continuous development of education and a new vision on the part of teachers to renew and generate virtual pedagogical strategies that can be applied during class hours with the purpose of improving the educational system.
Description: Resumen: El presente trabajo investigativo con el tema Competencia digital y su relación con la innovación docente fue desarrollada en docentes de Educación Básica de la Unidad Educativa El Oro del Cantón Ambato, a la vez, estuvo abordada mediante una metodología de enfoque cualitativo, diseñada bajo la filosofía interpretativista con un corte transversal, además el método que se desarrolló fue inductivo con un muestreo por conveniencia, el instrumento utilizado para la recolección de información fue la entrevista semiestructurada, para, de esta forma determinar la correlación existente entre las variables de estudio y de esta manera responder a la interrogante planteada y a su vez poder desarrollar los objetivos trazados, mediante estos parámetros se pudo establecer la relación que existe entre la competencia digital y la innovación docente en el Ecuador ya que a raíz de la pandemia mundial se optó por la tecnología como fuente para el desarrollo educativo frente a esta emergencia sanitaria, dejando como resultados, innovaciones por parte de la planta docente que generaron nuevas alternativas pedagógicas que aportan al desarrollo continuo de la educación y a una nueva visión por parte de los docentes para renovar e ir generando estrategias pedagógicas virtuales que pueden ser aplicadas en las horas clases con la finalidad de mejorar el sistema educativo.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137134.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.