Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51523
Title: Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en el sector sur y noroccidente de la provincia de Pichincha
Authors: Matovelle Romero, Luis Felipe
Bautista Pinto, Epifanía Azucena
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Bautista Pinto, E. A. Matovelle Romero, L. F. (2023) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en el sector sur y noroccidente de la provincia de Pichincha [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51523
Abstract: Abstract: The objective of this research is to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in Ecuadorian teachers in the southern and northwestern sector of the province of Pichincha during the year 2022, considering the mental health of teachers in the psychological capital and job satisfaction. The study that has been developed is of a quantitative approach of a non-experimental type, cross-sectional descriptive design, carried out with a sample of 46 educational professionals from public and private institutions. The Ad Hoc sociodemographic and labor questionnaire, depression, anxiety and stress scales (DASS - 21), psychological capital and job satisfaction were used. Allowing to measure the mild, moderate and severe levels of depression, anxiety and stress, the relationship between them was also obtained. It is concluded by identifying that 93.5% of teachers have symptoms that deteriorate mental health, and that psychological capital ranges from 32 to 36% on average, while only 75.35% have job satisfaction in general. Implying that there is a minority of educational professionals at severe levels.
Description: Resumen: El objetivo de la presente investigación es determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos en el sector sur y noroccidente de la provincia de Pichincha durante el año 2022, considerando fundamental la salud mental de los maestros en la relacionan del capital psicológico y satisfacción laboral. El estudio que se ha desarrollado es de enfoque cuantitativo de tipo no experimental diseño transversal-descriptivo, realizado con una muestra de 46 profesionales educativos de instituciones públicas y privadas. Se utilizo el cuestionario Ad Hoc sociodemográfico y laboral, escalas de depresión, ansiedad y estrés (DASS 21), capital psicológico y satisfacción laboral. Permitiendo medir los niveles leves, moderados y severos de la depresión, ansiedad y estrés, además se obtuvo la relación entre estas. Se concluye identificando que el 93,5% de los docentes presentan síntomas que deterioran la salud mental, y que el capital psicológico oscila la media de 32 a 36% mientras que solo el 75,35% posee satisfacción laboral en forma general. Dando entender que existe una minoría de profesionales educativos en niveles severos.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137484.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.